Iskolai közösségek
Az iskola megismerése I.
bejegyzésemben már esett említés az iskola szervezetén belül működő kisebb
egységekről. Ez a bejegyzés ezeket a közösségeket, szerveződéseket veszi sorba,
megjelenítve az egyik miértjüket: milyen okból jöttek létre, és leírva a másik
miértjüket: milyen céllal működnek. Szeretném egyszerűen és közérthetően
megfogalmazni az ok-okozati összefüggést, hogy mint leendő pedagógus és szülő
tisztában lehessek az iskola szervezetének belső világával.
Az első és legfontosabb ilyen
közösség a nevelőtestület. Ebben a
közösségben szerepel minden egyes pedagógus, sőt, azok a szakemberek is, akik
az oktatói-nevelői munkát segítik az intézményben. Feladata a döntéshozatal
oktatási és nevelési témákban. Ez nem csak feladata, de kötelessége is, ez a
közösség az intézmények fő ítélethozója. A nevelőtestületnek lehetősége van
szabályokat alkotni az iskola belső világára való tekintettel. Tanácsként is
működik: nevelőtestületi értekezleteken, osztályozó értekezleteken és
alkalmanként esetmegbeszélésekkor. Feladatkörükbe sorolhatók azok a kisebb
megbeszélések, ahol hetente vagy rendkívüli esetben (pl. ünnepségek, programok
kapcsán) keresik a megoldást, osztják meg véleményüket, kapják meg a
feladataikat.
A különböző műveltségi területek
és tantárgyak köré szerveződtek a szakmai
munkaközösségek. Szinte adja magát, hogy milyen okból jöttek létre: az
azonos tantárgyakat tanító pedagógusok könnyebb kommunikálása, szakmai
segítségnyújtás, módszertani csavarok megbeszélése érdekében. Alapvető célja a
szakmaiság fejlesztése, az intézményi vezetőség segítése és továbbképzések
szervezése. A feladatkörébe tartozik:
Ø
tantárgyhoz kacsolódó vizsgák elkészítése (pl.
osztályozó)
Ø
szaktárgyak helyettesítésének javaslata
Ø
éves munkaprogram megtervezése (a szaktárgyra
koncentrálva)
Ø
programok, szakkörök szervezése
Ø
korábban hatáskörükbe tartozott a tankönyvek
kiválasztása és lehetőségük volt a költségvetésbe „beleszólni”, igényt
benyújtani (gondoljunk csak vegyszerek, festékek…stb. beszerzésére).
A szakmai közösségek több
szempontot figyelembe véve (jó felkészültség, kimagasló szervezőkészség és
példás munkafegyelem), maguknak választanak egy munkaközösség vezetőt.
A szakmai alapon való
szerveződés semmiképp sem nevezhető rossznak, hiszen rengeteg haszna van
tanulás és tanítás szintjét is, azonban van egy olyan hátránya, amely
kiküszöbölhetetlen. Vegyük alapul a kémiát, mint tantárgyat, AB pedagógust és a
C osztályt. Általában a kémiát csak AB tanítja a C osztálynak. Ami azt jelenti,
hogy a szakmai munkaközösségek megbeszélhetik a különböző módszertani kérdéseket,
de ebből a közösségből csak AB tanít a C osztályban, így csak ő tudhatja
igazán, milyen módszertani trükkökkel tudja a c-seket „sakkban tartani”. Ennek
az igen nagy problémának a kiküszöbölésére jöttek létre az úgynevezett egy osztályos tanárok munkaközössége. A
felvetett probléma alapján tudvalevő: a C osztályt tanító összes pedagógus
beletartozik ebbe a közösségbe. Bár szakmódszertani kérdésekben több, mint
valószínű, hogy senki nem kap választ, az osztály tanulóiról és általános teljesítményéről
annál inkább. Mindenki beláthatja, hogy az effajta közösségek létrejötte a
tanulók érdekeit szolgálják. A tanároknak ez remek információszerzési lehetőség
egy adott diákjáról.
„’Az iskolában a nevelő és
oktató munka segítése, a nevelőtestület, szülők és a tanulók, az
intézményfenntartók, továbbá az intézmény működésében érdekelt más szervezetek
együttműködésének előmozdítására iskolaszék
alakulhat. Az iskolaszékbe a szülők, a nevelőtestület, az iskolai
diákönkormányzat azonos számú képviselőt küldhet.’ ” Ez egy fórum, ahol
lehetőség van a vélemények kinyilvánítására.
A szülői szervezet is a tanulók oktatásáért, neveléséért felelős közösség.
A szülői szervezet alkalom arra, hogy a szülők nézetei érvényesülhessenek. A
szülői szervezet az intézményen belül képviseli a szülők érdekeit. A szülői
szervezet feladata a szülők véleményének kikérése és továbbítása, illetve informálni
a megállapodásról. A szülői szervezet megalapítása és működtetése a szülők
döntésén múlik. Nem önálló jogi személy. Az osztály szülői szervezetének tagjai
alkotják az iskolai szülői szervezetet. A szülők maguk közül választanak
elnököt és tisztségviselőket.
A diákönkormányzat minden iskola szerves része kell, hogy legyen
annak érdekében, hogy a diákélet a megfelelően működjön. Azért is van rá
szükség, mert nagyon fontos feladatokat lát el: olyan helyzetet kell
kialakítania, melyben a diákok jogai és közös érdekei maradéktalanul
érvényesülnek, jó hangulatot és közösséget kell kiépítenie, tájékoztatnia kell
a diákokat az előttük feltáruló lehetőségekről és informálni is kell a
tanulókat. Összegezve elmondható, hogy a DÖK-nek jog- és érdekérvényesítési,
program- és rendezvényszervezési, illetve kommunikációs és tájékoztatási feladatai vannak.
Bejegyzésemmel az volt a célom, hogy a pedagógusok és tanulók hatalmas halmazát részhalmazokra bontva mutassam be, az iskola nem egy épület, hanem a benne tanítók és tanulók közössége.
Széll Kitti
Források:
–
Bábosik
István - Golnhofer Erzsébet - Hegedűs Judit - Hunyady Györgyné - M. Nádasi
Mária - Ollé János - Szivák Judit: Az iskolák belső világa
Kitti bejegyzését olvasva meg kell állapítanom, hogy ismét nem okozott csalódást! Az előző blogbejegyzéséhez hasonlóan ez is összeszedett, tömör, logikus és mindeni számára érthető. Mivel már másik bejegyzését is olvastam, így nem tudok attól függetlenül kommentet írni. Nagyon tetszik a bevezetés, amivel hozzákapcsolta az előzőhöz, és így együtt kerek egészet alkotnak. Külön érdemesnek tartom kiemelni annak a hasznosságát, hogy ugyanazt a témát közelítette meg más szempontból, egy másik oldalról. Ahogy a szakemberekre mondják, hogy jobb, ha egy területen képzi magát tovább, mintha még két másik területen szerezne más végzettséget. Így biztos vagyok benne, hogy ha az iskola szervezetéről kérdeznénk Kittit, nagyon átfogó, átgondolt logikus választ kapnánk. A bejegyzés azért nagyon hasznos és hosszú távon megfontolandó, mert évekkel később tanárként nem annyi lesz a dolgunk, hogy reggel besétálunk az iskolába, megtartjuk az óráinkat, aztán ugyanezzel a lendülettel hazamegyünk. Nem árt már jó előre tisztában lenni a tanár kötelességeivel, hogy ne az iskola küszöbén érjen majd a meglepetés. Az értékelésem: 50/50 pont. Köszönjük Kitti!
VálaszTörlés