Ahhoz, hogy valaki pedagógusként egy
iskolában jól végezze a munkáját ismernie kell a munkát adó szervezet működését
szabályozó dokumentumait. Ezek a dokumentumok a következők: - Alapító okirat
-
Pedagógiai
program
-
Intézményi
minőség irányítási program
-
Szervezeti
és működési szabályzat
-
Házi
rend
-
Éves
munkaterv
1. Alapító okirat
A közoktatási törvény 37.§-a tartalmazza a közoktatási
intézmények működésének általános szabályait. Eszerint közoktatási intézmény alapításának
egy fontos állomása az alapító okirat elkészítése.
Az alapító
okiratban kell rögzíteni
az intézmény típusát. Amely lehet óvoda, általános iskola, szakiskola,
gimnázium, szakközépiskola, alapfokú művészetoktatási intézmény,
gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény, diákotthon és kollégium.
Az alapító okiratnak
tartalmaznia kell az alaptevékenység meghatározását.
2. Pedagógiai
program
A közoktatási törvény részletesen
szabályozza a pedagógiai program elkészítésével, használatával, tartalmával kapcsolatos dolgokat. A nevelési-oktatási intézményben a nevelő és oktató munka nevelési, illetve pedagógiai program szerint folyik. A nevelési,
illetve pedagógiai programot a nevelőtestület fogadja el, és a fenntartó
jóváhagyásával válik érvényessé.
A nevelési, illetve pedagógiai
programot nyilvánosságra kell hozni.
A
pedagógiai program hosszú, illetve középtávra határozza meg az iskola céljait, feladatait és tevékenységeit. A pedagógiai program
az iskola fenntartói finanszírozásának
alapja. A pedagógiai program akkor valósítható meg, és
a kitűzött célok akkor érhetők el, ha
ahhoz kapcsolódva évente meghatározzák az aktuális részcélokat és elvégzik az
ehhez kapcsolódó feladatokat. Az iskola felelős a pedagógiai program szakmai
megalapozottságáért és minőségéért, míg a fenntartó felelős a program
törvényességéért és – finanszírozási kötelezettsége miatt –
megvalósíthatóságáért.
Összefoglalva
a Pedagógiai program
-
nevelő-oktató munkát átfogó írásos dokumentum
-
az iskola tanárai készítik
-
a nevelőtestület fogadja el
-
tanulói – szülői elvárások, igények is megfogalmazódnak
benne
-
része a nevelési program és a helyi tanterv
Helyi
tanterv
-
Az a tanterv, melyet az iskola pedagógiai programjában kitűzött céljainak, alapelveinek megfelelően összeállít.
-
Legitimációjában szerepet
játszik a helyben érintettek
megegyezése.
-
Tartalmazza a helyi kultúra elemeit is.
-
A 17/2004. (V. 20.) OM
rendelet, a kompetencia alapú oktatáshoz
3. Intézményi minőségirányítási
program
Az intézményi hatékonyság áll a középpontjában. A minőségirányítási program határozza
meg az intézmény működésének hosszútávra szóló elveit és a megvalósítást
szolgáló elképzeléseket. Ebben a programban kell meghatározni az intézmény
működésének folyamatát, ennek keretei között a
vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását. A minőségirányítás programszabályozó dokumentum azt szabályozza, mit és hogyan
kell tenni azért, hogy a nevelő-oktató munka célkitűzéseit az intézmény
megvalósítsa.
A minőségpolitikai nyilatkozat fél-egyoldalas dokumentum
– az intézmény “hitvallása” a minőségről. A minőségpolitikai nyilatkozatnak
összhangban kell lennie a szervezet jövőképével és küldetésével; a partnerek
igényeinek kielégítésével tanúsítania kell, hogy az intézmény vezetése
elkötelezett a minőség iránt, és mindent megtesz a minőség eléréséhez és
javításához szükséges erőforrások biztosítása érdekében. A minőségpolitikai
nyilatkozatot meg kell ismertetni az intézmény összes dolgozójával, a közvetlen
környezettel és a partnerekkel. Az elkészült nyilatkozatot jól látható helyre
ki lehet tenni az intézményben.
4. Szervezeti
és működési szabályzat (SZMSZ)
A közoktatási intézmény működésére, belső és
külső kapcsolataira vonatkozó rendelkezéseket a szervezeti és működési szabályzat
határozza meg. A közoktatási
intézmény vezetője készíti el, és nevelési-oktatási intézményben a
nevelőtestület fogadja el. A szervezeti és működési szabályzat az intézmény
fenntartójának jóváhagyásával válik érvényessé.
A
működési rész tartalmazza a működés rendjét.
Ez a dokumentum a napi működést szabályozza
szervezeti szinten. Ebben kerül meghatározásra például, hogy hánytól hány óráig
van nyitva az iskola; az igazgató és a helyettesei hogyan osztják meg egymás
között a feladatokat; az igazgató távollétében ki a felelős
vezető. Rendelkeznek arról
is, hogy a nevelő és oktató munkát támogató külső szervekkel kik tartják a
kapcsolatot és hogyan.
A szervezeti rész tartalmazza az intézmény szervezeti felépítését,
a szervezet tagolását, a szervezeti egységek egymáshoz való viszonyát, kapcsolatát,
a vezető és helyettesei közötti munkamegosztást, az irányítást, az irányító
szervezet működését.
Szervezeti és Működési Szabályzat:
-
az intézményi működést, a belső viszonyokat és a külső
kapcsolatokat írja le
-
igazgató készíti, nevelőtestület fogadja el, nyilvános,
elérhető
Szabályozza:
1.) oktatási intézmény vezetői és feladatkörük munkáját
2.) az iskola belső közösségei és működésük elveit
3.) az intézmény képzési rendjét
4.) a tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokat
5. Házirend
A házirendet az iskola vezetője
készíti el, és a nevelőtestület fogadja el.
A házirend az iskola belső
életét szervezi, a mindennapi életritmust alakítja ki a közösség tagjainak
belső, valamint iskolán kívüli érintkezését, kapcsolatit, továbbá viselkedési
normáit határozza meg.
A házirend a tanulók és közvetve a szülők számára is fontos
dokumentum; a házirendben kerülnek meghatározásra például, hogy reggel hány
órára kell a tanulóknak beérkezni az iskolába, rögzíti a viselkedési
szabályokat – például hogyan kell felöltözni egy iskolai ünnepélyre,
rendelkezhet a mobiltelefonok iskolai használatáról stb.
-
A fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé. Ez azt jelenti,
hogy a házirend is egy jogilag súllyal rendelkező, igen fontos dokumentum.
Mindezek a dokumentumok nyilvánosak, azaz a közoktatási intézményeknek
nyilvánosságra kell hozni. Az iskola belső világának praktikus belső
szabályozása. Irányt mutatnak a tanulói magatartásnak és az iskola, mint
infrastruktúra használatának.
Házirend által szabályozott területek:
•
tanulók jogai és kötelezettségei
•
tanórák, szünetek, tanórán kívüli foglalkozások időpontjai
•
tanulók magatartása
•
Késések adminisztrációja és következményei
•
távolmaradások és mulasztások igazolásának rendje
•
étkeztetés rendje
•
tanulói térítési díjak
•
a tanuló által előállított dolog, alkotás vagyonjoga
•
szociális támogatások megállapításának folyamata
•
iskolai helységek használatának rendje
•
jutalmazás, fegyelmezés, büntetés rendje
•
fegyelmi intézkedések rendje
•
osztálytermi munka felelőseinek rendje
• A tanulói jogok és kötelességek
pontosan meghatározottak, ehhez még hozzátartoznak a helyi specialitások
• A legitimáció szerepe
• A pontos szabályozásnak nagy
jelentősége van, ugyanis a perdöntő lehet.
6. Éves munkaterv
Az iskolai munkaterv határozza
meg, az iskolai tanév helyi rendjét.
Ennek elkészítéséhez
az intézményvezető kikéri a fenntartó, iskolaszék, iskolai szülői szervezet,
közösség, az intézményi tanács, a tanulókat érintő programokat illetően az
iskolai, diákönkormányzat véleményét is.
A munkaterv lehet alulról
építkező, vagy lebontó. Két módszernek együtt kell
érvényesülnie.
A munkaterv tartalmi elemeit részben a rendelet, részben
pedig a tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet is meghatározza. Ezekben a
jogszabályokban meghatározottakat a helyi munkatervi feladatok közzé fel kell
venni és a tanév helyi rendjét azok figyelembe vételével kell kialakítani.
A munkatervben mindig meg kell
határozni a feladat ellátásáért felelős személyt vagy csoportot. A beszámoló is a vezetői tevékenység mellett a felelősök
beszámolóinak az összegzését is kell, hogy tartalmazza. A nevelőtestület dönt a
beszámoló elfogadásáról
Az éves
munkatervnek tartalmaznia kell minden intézménytípus esetében a következőket:
-
A nevelési év, tanév helyi rendjének
meghatározása; ezen belül
-
Nevelési év, tanév kezdő és befejező időpontja;
-
A szünetek kezdő és befejező időpontja,
időtartama;
-
A tanítás nélküli munkanapok felhasználása,
időpontja;
-
A nemzeti, helyi intézményi megemlékezések, ünnepek,
megünneplések időpontja;
-
A nevelőtestületi értekezletek időpontja, az
értekezlet jellege;
-
A tanulóra vonatkozó napirendet érintő kérdések,
amennyiben a szabályzatok éves meghatározást írnak elő, és a kérdések a
foglalkozási év rendjét érintik (pl. ügyelet);
-
A fakultatív hit- s vallásoktatás idejének és
helyének meghatározását;
-
A tanév rendjét befolyásoló speciális intézmény
adottságok, jogi előírások következményeit;
-
Különböző vizsgák időpontja;
-
A diákközgyűlés időpontja;
-
A felvételi kérelmek és elbírálásuk időszaka.
-
A nevelő és oktató munka éves
megtervezésének tartalmi elemeire nincs tételesen felsorolható előírás.
Csanálosi Dániel
Források:
http://www.sulinet.hu
Az iskolák belső világa – Magyar Elektronikus Könyvtár