2015. május 14., csütörtök

Pedagógiai Intézet

Pedagógiai Intézet

A kurzusunk során sok témát érintettünk és átfogó képet kaptunk pl. az igazgató szerepéről, az igazgatóhelyettes szerepéről. Megvizsgáltuk, hogy a kezdő tanár miként szerepel egy adott intézményben és milyen értékei vannak a pedagógusoknak. Az eredményes iskola téma körén belül is kutakodtunk.
Az interjút a Pedagógiai Szakszolgálat vezetőjével, Pelbárt Zoltánnéval és a továbbképzési kabinetvezetővel, Zentai Péternével készítettem. Az interjút 2015.05.11 –én hétfői napon tartottuk meg a Gyakorló Iskolában.
Az intézmény hivatalos neve Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet, de csak a rövid nevét szokták használni, ami pedig Eszterházy Károly Gyakorlóiskola és Pedagógiai Intézet.
Az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet országos hatókörű szolgáltatóként a 48/2012. (XII. 12.) a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló EMMI rendelet alapján végzi tevékenységét a 2013/2014. tanévtől.
Az interjú során a 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről és az 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendeletet használom forrásként, melyet az interjúalanyok átvetítik az intézményen belül működő Pedagógiai Intézetre.
Az első kérdésem, hogy gyakorlatilag mi is az a Pedagógiai Intézet. Gyakorlatilag egy szakmai szolgáltató központ mely több területen keresztül működik. Alapvetően hét területe van amit elkell látnia a jogszabályoknak megfelelően. A Pedagógiai Intézet létrehozását jogszabály határozza és szabályozza. Ahogy már említetve lett a Ped. Intézet 7 alapterületen végi a munkáját. Ehhez a hét alaptevékenységhez hozzájött nem rég egy új 8.-ik tevékenység is.

Az alapterületek (48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet szerint)
- Pedagógiai értékelés
a) pedagógiai mérési rendszer működtetéséhez kapcsolódó pedagógiai-szakmai szolgáltatás, a neveléssel összefüggő mérési eszközök fejlesztése és alkalmazásuk segítése, ajánlása a köznevelési intézmények részére,
b) feladatbankok és mérőeszközök fejlesztése, hozzáférhetőségük biztosítása,

c) a nevelési-oktatási intézmények belső pedagógiai értékelési rendszerének kialakítását segítő tanácsadás feladatainak ellátása,
d) a helyi tantervek végrehajtásával kapcsolatos pedagógiai mérések ellátása, e területen tanácsadás nyújtása,
e) a pedagógiai mérések eredményeinek feldolgozását követő, az intézményfejlesztést támogató szakmai szolgáltatások,
f) pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetése és terjesztése.

- Szaktanácsadás, tantárgygondozás
a) nevelési és tantárgy-pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése,
b) nevelési-oktatási intézményi pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek, intézményi pedagógiai dokumentumok elemzése, azok intézményi elkészítésének és alkalmazásának segítése,
c) az alkalmazott pedagógiai módszerek és pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzésének, értékelésének segítése adott köznevelési intézmény, intézménytípus esetében,
d) nevelési eszközök, tankönyvek, taneszközök, nevelési-oktatási programok kiválasztásának segítése a nevelési-oktatási intézmény, vagy az intézményrendszer egésze vonatkozásában,
e) egyéni szakmai tanácsadás,
f) a köznevelés rendszerszintű fejlesztéseinek támogatása, a miniszter által indított országos tantárgyi és műveltségterületi pedagógiai feladatok segítése.

- Pedagógiai tájékoztatás
a) a nevelési és a tanítási-tanulási folyamatot támogató, oktatástechnikai és oktatástechnológiai módszertani támogatások nyújtása,
b) a nevelési és tantárgyi, műveltségterületi szakmódszertani tájékoztatók, segédletek és kiadványok elkészítése.

- Tanügy igazgatási szolgáltatás
a) közreműködés a nevelési-oktatási intézmények pedagógiai programjainak elkészítésében és bevezetésében,

b) a megyei, fővárosi köznevelés-fejlesztési tervben foglaltakkal összhangban, az 1. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott fenntartó fenntartásában működő köznevelési intézmények vonatkozásában az intézményszerkezetre vonatkozó tanácsadás,
c) a miniszter, vagy valamely fenntartó felkérésére – költségvetésének terhére és mértékéig – közgazdasági, jogi, pénzügyi és további tervezési információk gyűjtése, rendelkezésre bocsátása, szükség esetén e körből tájékoztatás nyújtása.
d) pedagógiai tárgyú tanácskozások, pedagógiai szakmai napok szervezése,
e) bekapcsolódás az országos pedagógus-továbbképzés rendszerébe,
f) az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet irányítása mellett országos szakmai pályázatok kiírása, megbízásra pedagógiai tárgyú kísérletek, pedagógiai tárgyú kutatások indítása vagy azokban való részvétel.

- Pedagógusok képzésének, továbbképzésének, önképzésének szervezése, segítsége
a) pedagógiai tárgyú tanácskozások, pedagógiai szakmai napok szervezése,
b) bekapcsolódás az országos pedagógus-továbbképzés rendszerébe,
c) az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet irányítása mellett országos szakmai pályázatok kiírása, megbízásra pedagógiai tárgyú kísérletek, pedagógiai tárgyú kutatások indítása vagy azokban való részvétel.

- Tanulmányi sport és tehetséggondozó versenyek szervezése, koordinálása

- Tanuló tájékoztató és tanácsadó
a) a köznevelés rendszerét érintő kérdésekben információk közvetítése, azok értelmezésének segítése a tanulók és az iskolai diákönkormányzatok részére,
b) fórumok, továbbképzések szervezése a tanulók, a diákönkormányzatok és a diákönkormányzatok munkáját segítő pedagógusok részére,
c) a diákjogi tanácsadás megszervezése.

- Lemorzsolódással veszélyeztet tanulók támogatásával kapcsolatos feladatok 
a) a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók támogatásához kapcsolódó korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer működtetése

Elmondhatjuk, hogy a Ped. Intézet jogköre a szakmai szolgáltatások nyújtása és a szakmai munka segítése. Felmerül a kérdés, hogy mi az iskola feladata? Az intézetvezető asszony válaszolt a kérdésemre: Tulajdonképpen ez nem más, mint egy intézmény egység, a Ped. Intézet létezése nem szükséges ahhoz, hogy egy iskola működjön. A Ped. Intézet egy regionális hatáskörrel rendelkező szolgáltatás, mely országos feladatot ellátási jogkörrel rendelkezik.
A következő érdekesség a Ped. Intézet és a Gyakorló Iskola együttműködése. Elmondatjuk, hogy a Ped. Intézet előadói és szakértői bázisát a Gyakorló Iskola szakvizsgázott pedagógusai adják. Az intézetben lévő feladatok, szolgáltatásokat tehát az iskolában dolgozó pedagógusok látják el. Az intézet vezetőasszony úgy fogalmazott, hogy: „Kettős ügynökök a pedagógusok”. Miként is érti ő ezt? Az iskolában tanár, de a Ped. Intézetben pedig szakértő.
A szakértői pozíciót bizonyos feltételek mellett lehet betölteni a pedagógusnak. Először is szakvizsgázottnak kell lennie. Az itt dolgozó pedagógusok, mind a 8 terület ellátását szolgálják. Az pedig, hogy a pedagógus pedagógiai előadó vagy pedagógiai szakértő az attól függ, hogy milyen végzetsége van. Ha főiskolai végzettséggel rendelkezik, azaz általános iskolában taníthat csak akkor ped. előadó, ha pedig egyetemi végzettsége van, azaz taníthat középiskolában, gimnáziumban akkor pedig ped. szakértő. Egy főiskolai végzettséggel rendelkező személy is lehet ped. szakértő, ha elvégezte a szakvizsgát. Nézzük egy példát. Ha egy alsós tanítónő a Ped. Intézetben dolgozik akkor ő alapvetően ped. előadó, de ha tavaly elvégezte a szakvizsgát, akkor ő már ped. szakértő.
 Beszéljünk egy picit az illetményekről. Mint tudjuk, hogy a pedagógusoknak a közalkalmazotti törvény határozza meg a fizetésüket az eltöltött évek és a pedagógiai kategóriákban való hova tartozás alapján. A pedagógusnak egy héten megadott óraszámba kell dolgoznia az iskolán belül. A Ped. Intézet munkatársa nem kap külön illetményt, hanem a pedagógus besorolásban és az óraszámban nyilvánul meg. Pl. ha egy pedagógusnak kötelező óra száma 26 óra/hét és ő dolgozik 6 órát a Ped. Intézetben akkor az iskolában csak 20 órát kell dolgoznia.
Mint hallgatói szemmel nézve érdeklődtem felőle, hogy mi a szerepe a diákoknak a Ped. Intézetben? A diák úgymond szolgáltatást vesznek igényben, hiszen pl. tájékoztatást kapnak. A diákok kapnak pl. pályaválasztási tanácsadást is.
Egy érdekes kérdés merült fel benne. Kikkel működik együtt a Ped. Intézet?
- OFI
- Oktatási Hivatalban
- Minden óvoda, köznevelési intézménnyel
- Felsőoktatási intézményekkel
- Más pedagógiai intézettel

Kértem, hogy meséljen az intézetvezető asszony nekem a műhelyfoglalkozásokról és a működésükről. Hiszen ez a legfontosabb számunka leendő pedagógusok. A műhelyfoglalkozás eleve a pedagógusoknak szól. A pedagógus szakmai megújulásra szolgáló szakmai módszertani foglalkozások. A ped. előadások és szakértők tartanak előadást vagy olykor a főiskola szakemberei (Pl Dávid Mária) is segítik a munkát. A működési elve pedig, hogy a műhelyfoglalkozás előtt egy igényfelmérést folytatnak, és e szerint történik a döntés, hogy kit kérnek fel az előadás megtartására. Ezek után a  Ped. Intézet kiküldi a kompatibilis intézményeknek az ajánlataikat. Az adott intézmények visszajeleznek, hogy nekik mik az igényeik, ők mit szeretnének. Általában egy ilyen műhelyfoglalkozás 5 órás intervallumban történik megrendezésre. A kollégák a meghirdetett ingyenes képzésekre jelentkeznek.
Miért is fontos ez a pedagógusok számára? Egyik és legfontosabb indok és cél a pedagógus továbbfejlesztése és a szakmai fejlődés. Ezen kívül rejtett indoka lehet az, hogy a pedagógusoknak 7 év alatt kötelező 120 óra tovább képzésen részt vennie. Sajnos a Ped. Intézet továbbképzései még nem akkreditáltak. A 120 óra továbbképzésből nem akkreditált képzés csak a 30%-át fedhetik le.
Éves szinten körülbelül 20-25 műhelyfoglalkozást hirdet meg az intézet. Az oktatás a Ped. Intézet székhelyén a Gyakorló Iskolában történik. Néhány példa a műhelyfoglalkozás közül:
- A szövegértés fejlesztése 3. osztályban – tematika: Szövegértést fejlesztő módszertani ismeretek, lehetőségek, megismerése.
- IKT alkalmazása a matematika órán – tem.: A számítógép célszerű használata a matematika órán kezdőknek.
- Konstruktivista pedagógia RJR – tem.: A konstruktivista pedagógia szemlélet megismerése.
- A gyakornoki minősítővizsga elemei és menete – tem.: A pedagógus rendszerrel kapcsolatos ismeretek gyakornokok számára.
Ebből a pár példából is jól láthatjuk, hogy a Ped. Intézet műhelyei a pedagógusok fejlődését segítik elő. Szabadon válaszható, hogy ki melyiket igényli az önismerés alapján.
A Ped. Intézet diákok és hallgatók számára biztosít tanulmányi versenyeket is. Ezek különböző területűek (történelem, matematika). Az őszi szemeszterben 15 tan. versenyre került sor.

Konkrét kérdések a Pedagógiai Intézet vezetőjéhez:
Ön mióta a vezetője a Ped. Intézetnek? Én 2013. szeptember óta az intézet megalakulása óta vagyok a vezetője.

 Ön miért vállalta el a Ped. Intézet vezetését? Felkértek és megtisztelésnek éreztem, és új kihívás, hogy tudom-e teljesíteni. 

Ön szerint megfelelően működik az iskolában a Ped. Intézet? Jelenleg az országban átalakításban vannak a pedagógiai intézetek. A megyei intézeteket megszüntették, s már csak egyházi, alapítványi és felsőoktatási intézmény által fenntartottak működnek. Én úgy gondolom, hogy jól működik az intézet az iskolában, bár azon kellene változtatnunk, hogy jelenleg költségvetés nélkül dolgozunk. Nagy szüksége lenne az intézetnek a költségvetés. Ennek több számos oka is lenne. Ilyen egyik ok, hogy az akkreditált képzéseket megtudnánk vásárolni és mi is tudnánk meghirdetni pénzért akkreditált továbbképzést ami már ugye lefedheti a maradandó 70%-ot. Ez eleinte kiadáshoz később viszont bevételhez jutatná a Pedagógiai Intézeteket. Bár jelenleg van egy projekt a Gyakorló Iskolában. Éppen fejlesztenek ki akkreditált képzéseket és ezeket majd a Ped. Intézet is tudja hasznosítani. Fontos lenne még a költségvetés azért is, mert a tanulmányi versenyeken a jutalmakat bekel szerezni, ami pénzbe kerül.  Az átalakítás után az intézetünk az Oktatási Hivatal felülette alá fog tartozni. A Ped. Intézet megállapodást fog kötni az OH-val.

Felhasznált anyagok:
- 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet
- 2011. évi CXC. törvény
- Interjú anyaga
- http://gyakorlo.ektf.hu/






Népszerű bejegyzések