Pedagógiai Intézet
A kurzusunk során sok témát
érintettünk és átfogó képet kaptunk pl. az igazgató szerepéről, az
igazgatóhelyettes szerepéről. Megvizsgáltuk, hogy a kezdő tanár miként szerepel
egy adott intézményben és milyen értékei vannak a pedagógusoknak. Az eredményes
iskola téma körén belül is kutakodtunk.
Az interjút a Pedagógiai
Szakszolgálat vezetőjével, Pelbárt Zoltánnéval és a továbbképzési kabinetvezetővel,
Zentai Péternével készítettem. Az interjút 2015.05.11 –én hétfői napon
tartottuk meg a Gyakorló Iskolában.
Az intézmény hivatalos neve
Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti
Iskola és Pedagógiai Intézet, de csak a rövid nevét szokták használni, ami
pedig Eszterházy Károly Gyakorlóiskola és Pedagógiai Intézet.
Az Eszterházy Károly Főiskola
Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet
országos hatókörű szolgáltatóként a 48/2012. (XII. 12.) a pedagógiai-szakmai
szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről
és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló
EMMI rendelet alapján végzi tevékenységét a 2013/2014. tanévtől.
Az interjú során a 2011. évi CXC.
törvény a nemzeti köznevelésről és az 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendeletet
használom forrásként, melyet az interjúalanyok átvetítik az intézményen belül
működő Pedagógiai Intézetre.
Az első kérdésem, hogy
gyakorlatilag mi is az a Pedagógiai Intézet. Gyakorlatilag egy szakmai
szolgáltató központ mely több területen keresztül működik. Alapvetően hét területe
van amit elkell látnia a jogszabályoknak megfelelően. A Pedagógiai Intézet
létrehozását jogszabály határozza és szabályozza. Ahogy már említetve lett a
Ped. Intézet 7 alapterületen végi a munkáját. Ehhez a hét alaptevékenységhez
hozzájött nem rég egy új 8.-ik tevékenység is.
Az alapterületek (48/2012. (XII.
12.) EMMI rendelet szerint)
- Pedagógiai értékelés
a) pedagógiai mérési rendszer működtetéséhez kapcsolódó
pedagógiai-szakmai szolgáltatás, a neveléssel összefüggő mérési eszközök
fejlesztése és alkalmazásuk segítése, ajánlása a köznevelési intézmények
részére,
b) feladatbankok és mérőeszközök fejlesztése, hozzáférhetőségük
biztosítása,
c) a nevelési-oktatási intézmények belső pedagógiai értékelési
rendszerének kialakítását segítő tanácsadás feladatainak ellátása,
d) a helyi tantervek végrehajtásával kapcsolatos pedagógiai mérések ellátása,
e területen tanácsadás nyújtása,
e) a pedagógiai mérések eredményeinek feldolgozását követő, az
intézményfejlesztést támogató szakmai szolgáltatások,
f) pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek
megismertetése és terjesztése.
- Szaktanácsadás, tantárgygondozás
a) nevelési és tantárgy-pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások
megismertetése, terjesztése,
b) nevelési-oktatási intézményi pedagógiai programok, helyi tantervek,
házirendek, intézményi pedagógiai dokumentumok elemzése, azok intézményi
elkészítésének és alkalmazásának segítése,
c) az alkalmazott pedagógiai módszerek és pedagógiai fejlesztő
tevékenység elemzésének, értékelésének segítése adott köznevelési intézmény,
intézménytípus esetében,
d) nevelési eszközök, tankönyvek, taneszközök, nevelési-oktatási
programok kiválasztásának segítése a nevelési-oktatási intézmény, vagy az
intézményrendszer egésze vonatkozásában,
e) egyéni szakmai tanácsadás,
f) a köznevelés rendszerszintű fejlesztéseinek támogatása, a miniszter
által indított országos tantárgyi és műveltségterületi pedagógiai feladatok
segítése.
- Pedagógiai tájékoztatás
a) a nevelési és a tanítási-tanulási folyamatot támogató,
oktatástechnikai és oktatástechnológiai módszertani támogatások nyújtása,
b) a nevelési és tantárgyi, műveltségterületi szakmódszertani
tájékoztatók, segédletek és kiadványok elkészítése.
- Tanügy igazgatási szolgáltatás
a) közreműködés a nevelési-oktatási intézmények pedagógiai
programjainak elkészítésében és bevezetésében,
b) a megyei, fővárosi köznevelés-fejlesztési tervben foglaltakkal
összhangban, az 1. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott fenntartó
fenntartásában működő köznevelési intézmények vonatkozásában az intézményszerkezetre
vonatkozó tanácsadás,
c) a miniszter, vagy valamely fenntartó felkérésére – költségvetésének
terhére és mértékéig – közgazdasági, jogi, pénzügyi és további tervezési
információk gyűjtése, rendelkezésre bocsátása, szükség esetén e körből
tájékoztatás nyújtása.
d) pedagógiai tárgyú tanácskozások, pedagógiai szakmai napok
szervezése,
e) bekapcsolódás az országos pedagógus-továbbképzés rendszerébe,
f) az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet irányítása mellett országos
szakmai pályázatok kiírása, megbízásra pedagógiai tárgyú kísérletek, pedagógiai
tárgyú kutatások indítása vagy azokban való részvétel.
- Pedagógusok képzésének, továbbképzésének, önképzésének szervezése,
segítsége
a) pedagógiai tárgyú tanácskozások, pedagógiai szakmai napok
szervezése,
b) bekapcsolódás az országos pedagógus-továbbképzés rendszerébe,
c) az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet irányítása mellett országos
szakmai pályázatok kiírása, megbízásra pedagógiai tárgyú kísérletek, pedagógiai
tárgyú kutatások indítása vagy azokban való részvétel.
- Tanulmányi sport és tehetséggondozó versenyek szervezése,
koordinálása
- Tanuló tájékoztató és tanácsadó
a) a köznevelés rendszerét érintő kérdésekben információk közvetítése,
azok értelmezésének segítése a tanulók és az iskolai diákönkormányzatok
részére,
b) fórumok, továbbképzések szervezése a tanulók, a diákönkormányzatok
és a diákönkormányzatok munkáját segítő pedagógusok részére,
c) a diákjogi tanácsadás megszervezése.
- Lemorzsolódással veszélyeztet tanulók támogatásával kapcsolatos
feladatok
a) a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók támogatásához kapcsolódó
korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer működtetése
Elmondhatjuk, hogy a Ped. Intézet
jogköre a szakmai szolgáltatások nyújtása és a szakmai munka segítése. Felmerül
a kérdés, hogy mi az iskola feladata? Az intézetvezető asszony válaszolt a
kérdésemre: Tulajdonképpen ez nem más, mint egy intézmény egység, a Ped.
Intézet létezése nem szükséges ahhoz, hogy egy iskola működjön. A Ped. Intézet
egy regionális hatáskörrel rendelkező szolgáltatás, mely országos feladatot
ellátási jogkörrel rendelkezik.
A következő érdekesség a Ped.
Intézet és a Gyakorló Iskola együttműködése. Elmondatjuk, hogy a Ped. Intézet
előadói és szakértői bázisát a Gyakorló Iskola szakvizsgázott pedagógusai adják.
Az intézetben lévő feladatok, szolgáltatásokat tehát az iskolában dolgozó
pedagógusok látják el. Az intézet vezetőasszony úgy fogalmazott, hogy: „Kettős
ügynökök a pedagógusok”. Miként is érti ő ezt? Az iskolában tanár, de a Ped.
Intézetben pedig szakértő.
A szakértői pozíciót bizonyos
feltételek mellett lehet betölteni a pedagógusnak. Először is szakvizsgázottnak
kell lennie. Az itt dolgozó pedagógusok, mind a 8 terület ellátását szolgálják.
Az pedig, hogy a pedagógus pedagógiai előadó vagy pedagógiai szakértő az attól
függ, hogy milyen végzetsége van. Ha főiskolai végzettséggel rendelkezik, azaz
általános iskolában taníthat csak akkor ped. előadó, ha pedig egyetemi
végzettsége van, azaz taníthat középiskolában, gimnáziumban akkor pedig ped.
szakértő. Egy főiskolai végzettséggel rendelkező személy is lehet ped.
szakértő, ha elvégezte a szakvizsgát. Nézzük egy példát. Ha egy alsós tanítónő
a Ped. Intézetben dolgozik akkor ő alapvetően ped. előadó, de ha tavaly
elvégezte a szakvizsgát, akkor ő már ped. szakértő.
Beszéljünk egy picit az illetményekről. Mint
tudjuk, hogy a pedagógusoknak a közalkalmazotti törvény határozza meg a
fizetésüket az eltöltött évek és a pedagógiai kategóriákban való hova tartozás
alapján. A pedagógusnak egy héten megadott óraszámba kell dolgoznia az iskolán
belül. A Ped. Intézet munkatársa nem kap külön illetményt, hanem a pedagógus
besorolásban és az óraszámban nyilvánul meg. Pl. ha egy pedagógusnak kötelező
óra száma 26 óra/hét és ő dolgozik 6 órát a Ped. Intézetben akkor az iskolában
csak 20 órát kell dolgoznia.
Mint hallgatói szemmel nézve
érdeklődtem felőle, hogy mi a szerepe a diákoknak a Ped. Intézetben? A diák
úgymond szolgáltatást vesznek igényben, hiszen pl. tájékoztatást kapnak. A
diákok kapnak pl. pályaválasztási tanácsadást is.
Egy érdekes kérdés merült fel
benne. Kikkel működik együtt a Ped. Intézet?
- OFI
- Oktatási Hivatalban
- Minden óvoda, köznevelési
intézménnyel
- Felsőoktatási intézményekkel
- Más pedagógiai intézettel
Kértem, hogy meséljen az
intézetvezető asszony nekem a műhelyfoglalkozásokról és a működésükről. Hiszen
ez a legfontosabb számunka leendő pedagógusok. A műhelyfoglalkozás eleve a
pedagógusoknak szól. A pedagógus szakmai megújulásra szolgáló szakmai
módszertani foglalkozások. A ped. előadások és szakértők tartanak előadást vagy
olykor a főiskola szakemberei (Pl Dávid Mária) is segítik a munkát. A működési
elve pedig, hogy a műhelyfoglalkozás előtt egy igényfelmérést folytatnak, és e szerint
történik a döntés, hogy kit kérnek fel az előadás megtartására. Ezek után a Ped. Intézet kiküldi a kompatibilis intézményeknek
az ajánlataikat. Az adott intézmények visszajeleznek, hogy nekik mik az
igényeik, ők mit szeretnének. Általában egy ilyen műhelyfoglalkozás 5 órás intervallumban
történik megrendezésre. A kollégák a meghirdetett ingyenes képzésekre
jelentkeznek.
Miért is fontos ez a pedagógusok
számára? Egyik és legfontosabb indok és cél a pedagógus továbbfejlesztése és a
szakmai fejlődés. Ezen kívül rejtett indoka lehet az, hogy a pedagógusoknak 7
év alatt kötelező 120 óra tovább képzésen részt vennie. Sajnos a Ped. Intézet
továbbképzései még nem akkreditáltak. A 120 óra továbbképzésből nem akkreditált
képzés csak a 30%-át fedhetik le.
Éves szinten körülbelül 20-25
műhelyfoglalkozást hirdet meg az intézet. Az oktatás a Ped. Intézet székhelyén
a Gyakorló Iskolában történik. Néhány példa a műhelyfoglalkozás közül:
- A szövegértés fejlesztése 3.
osztályban – tematika: Szövegértést fejlesztő módszertani ismeretek,
lehetőségek, megismerése.
- IKT alkalmazása a matematika
órán – tem.: A számítógép célszerű használata a matematika órán kezdőknek.
- Konstruktivista pedagógia RJR –
tem.: A konstruktivista pedagógia szemlélet megismerése.
- A gyakornoki minősítővizsga
elemei és menete – tem.: A pedagógus rendszerrel kapcsolatos ismeretek
gyakornokok számára.
Ebből a pár példából is jól
láthatjuk, hogy a Ped. Intézet műhelyei a pedagógusok fejlődését segítik elő.
Szabadon válaszható, hogy ki melyiket igényli az önismerés alapján.
A Ped. Intézet diákok és
hallgatók számára biztosít tanulmányi versenyeket is. Ezek különböző területűek
(történelem, matematika). Az őszi szemeszterben 15 tan. versenyre került sor.
Konkrét kérdések a Pedagógiai Intézet vezetőjéhez:
Ön mióta a vezetője a Ped. Intézetnek? Én 2013. szeptember óta az intézet megalakulása óta vagyok a vezetője.
Ön miért vállalta el a Ped. Intézet vezetését? Felkértek és megtisztelésnek éreztem, és új kihívás, hogy tudom-e teljesíteni.
Ön szerint megfelelően működik az iskolában a Ped. Intézet? Jelenleg az országban átalakításban vannak a pedagógiai intézetek. A megyei intézeteket megszüntették, s már csak egyházi, alapítványi és felsőoktatási intézmény által fenntartottak működnek. Én úgy gondolom, hogy jól működik az intézet az iskolában, bár azon kellene változtatnunk, hogy jelenleg költségvetés nélkül dolgozunk. Nagy szüksége lenne az intézetnek a költségvetés. Ennek több számos oka is lenne. Ilyen egyik ok, hogy az akkreditált képzéseket megtudnánk vásárolni és mi is tudnánk meghirdetni pénzért akkreditált továbbképzést ami már ugye lefedheti a maradandó 70%-ot. Ez eleinte kiadáshoz később viszont bevételhez jutatná a Pedagógiai Intézeteket. Bár jelenleg van egy projekt a Gyakorló Iskolában. Éppen fejlesztenek ki akkreditált képzéseket és ezeket majd a Ped. Intézet is tudja hasznosítani. Fontos lenne még a költségvetés azért is, mert a tanulmányi versenyeken a jutalmakat bekel szerezni, ami pénzbe kerül. Az átalakítás után az intézetünk az Oktatási Hivatal felülette alá fog tartozni. A Ped. Intézet megállapodást fog kötni az OH-val.
Felhasznált anyagok:
- 48/2012. (XII. 12.) EMMI
rendelet
- 2011. évi CXC. törvény
- Interjú anyaga
- http://gyakorlo.ektf.hu/