2015. május 11., hétfő

Eredményes iskola



Milyen tényezők kellenek egy eredményes iskolához?
Fontos megemlíteni a teljesítményorientációt, tanár feladata, hogy kihozza a tanulóból a maximumot. Tantesten belüli jó kapcsolat, mely nagy mértékben hozzájárul az eredményes iskolához. Itt ki lehet térni természetesen az igazgató , illetve  az igazgatóhelyettesre is. Mind a kettejüknek nagy szerepe van a hatékony, eredményes iskola működésében. A jó viszony köztük és a tanárok között fontos. Ha a tanárok között nincs összhang, akkor iskola eredményessége romolhat. Itt megemlíthetők a tantestületi értekezletek, melyek fontosak a tanárok számára. Következő tényező a szülők bevonása, például egy szülői értekezleten belüli megbeszélés során a szülők segítenek a tanár (osztályfőnök) munkájában. Mind-mind azt az eredményt szolgálják, hogy az iskola eredményesebb legyen. Véleményem szerint az iskolai sportélet is hozzájárulhat egy eredményesebb iskola kialakulásához. Ugyanis ha egy iskolában sok jó sportoló van, vagy éppen jó labdarugó, kosár, röplabda csapat és ezek a csapatok sorra nyerik a diákolimpiákat, (mely meglátásom szerint már gyermekkorban is nagy élmény) egy iskolát eredményesebbé teszi és természetesen a hírnevét is öregbíti az iskolának, melyik iskola nem örül annak, amelyiknek a csapata megnyerte az országos diákolimpiai bajnokságot. Természetesen megemlíthető még az alapvető feltételek: például normális infrastruktúra egy iskolának, mely azt a tényezőt szolgálja, hogy a tanuló megfelelő körülmények között tanulhasson. Hatékony időkihasználás egy iskolán belül létfontosságú, minden óránál érdemes odafigyelni, hogy a tanárok, hogy használják ki a rendelkezésükre álló időt,illetve az iskolában eltöltött időt.
Megemlíthetők még a továbbképzések, melyek a tanárok számára egy lehetőség, hogy a már meglévő tudásukat kiegészítsék. Az egyik legfontosabb talán a tanár szerepe, akinek a tudását át kell adni a tanulóknak. Felkészültségétől függően befolyásolhatja az iskola eredményességét, ugyanis minél hatékonyabban tudja átadni tudását, végezni feladatát, a tanulók annál érdekeltebb lesznek a tanulásba ( itt megemlíthető, hogy a tanároknak a megfelelő tananyagokat kell biztosítani a tanulók számára ).

Tanár-diák kapcsolat:
Tanár feladata az ismeretek átadása, míg a tanulóé az ismeretek befogadása. Fontos megemlíteni, hogy a diák tisztelettel legyen tanára felé, természetesen ez fordítva is igaz a tanárnak is meg kell adni a kellő tiszteletet a diákok felé- tanár egy eszköz a diákok felé , megpróbálja azokat az ismereteket átadni a tanulóknak, melyek szükségesek lehetnek egy diáknak az életben. A tanár fegyelmez , rendre utasít míg a diák ezzel szemben szót fogad.
Eötvös József szerint: „ A tanárnak legyen nemes jelleme és jó kedve” . Ez a kifejezés véleményem szerint ma is helytálló. Egy jó kedvű tanárra sokkal szívesebben figyelnek, hallgatnak a diákok. A tanárnak egyfajta példamutató tulajdonsággal is rendelkeznie kell.
Egy felmérés alapján a diákok szerint egy tanár legfontosabb tulajdonsága az, hogy megértő legyen. Amivel teljes mértékben egyet értek. A megértés minden kapcsolat alapja, különösen a diák-tanár viszonylatban.  
Források:http://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/tamop318_minosegfejl/projekthirek/tamop318_az_eredmenyes_iskola?itemNo=3

Készítette: Judák Endre

Népszerű bejegyzések