Az iskola segítői
Az iskola egy jól
felépített szervezet, ahol mindenkinek megvan a saját szerepe, feladata. A
pedagógusok feladata az, hogy értéket, tudást közvetítsenek. A tanulóknak, hogy
képességeiket kibontakoztassák. Az Ő munkájukat segítik a különböző segítő
szakemberek.Az iskola működéshez elengedhetetlen, hogy az ott dolgozók és
tanulók segítséget kapjanak olyan szakemberektől, akik a nevelési-oktatási
folyamat működését segítik elő. Ilyen szakember például az iskola pszichológus.
Az iskola
pszichológusok preventív, problémamegoldó feladatokat látnak el. Egyéni
terápiát nem végeznek. Tevékenységükkel a pedagógiai munkát segítik. Ennek
érdekében szorosan együtt működnek az intézmény pedagógusaival, a tanulók
családjával, az iskola környezetével és más szakszolgálatokkal. Módszerei az
óralátogatás, hospitálás, tanári konzultáció.Amelyik iskolában van, iskola
pszichológus ott sok problémát le tud venni a pedagógus válláról.Magyarországon
a Köznevelési Törvény értelmében kötelező az iskolapszichológus alkalmazása
minden iskolában. Az 500 főnél kisebb létszámú
iskolákban fél, az 500 főnél nagyobbakban teljes munkaidős pszichológus
dolgozik.
Gyógypedagógusok és fejlesztő pedagógusok az iskolában
A gyógypedagógusok feladata, hogy fejlessze a sajátos nevelési igényű
tanulókat, segítse a hátrányokkal küzdő tanulók fejlesztését. Az iskolák nagy
részében nincs gyógypedagógus. Az integrált nevelés feltétele a gyógypedagógus
alkalmazása vagy az utazó gyógypedagógiai hálózat igénybe vétele. A gyógypedagógus
és a fejlesztő pedagógus feladata eltér egymástól. A gyógypedagógus a
valamilyen fogyatékossággal élő tanulók fejlesztésével foglalkozik. A fejlesztő
pedagógus feladata pedig a tanulási hátrányok, a fogyatékosságok felismerése.
Ha van megfelelő képzettsége, akkor fejlesztéseket is végezhet.
Gyermek- és
ifjúságvédelmi felelős
Az Ő feladatuk biztosítani, hogy a tanulókat semmiféle negatív megkülönböztetés
ne érje. Feladatához tartozik még a gyermek- és diák jogok biztosítása.
Prevenciós programokat szerveznek a tanulóknak. Speciális feladatokat is
ellátnak. Kapcsolatot tartanak a Gyermekjóléti Szolgálattal. Sajnos az iskolák
legtöbbjében nem eléggé felkészült pedagógusokat neveznek ki erre a feladatra.
Szabadidő-szervező
2003. szeptember elsejétől minden olyan iskolában kötelező alkalmazni, ahol
300-nál több tanuló van. Olyan tanórán kívüli tevékenységeket szervez, amelyek
kapcsolódnak a pedagógiai programhoz. Feladatainak alkalmazkodni kell a helyi
adottságokhoz, az iskola sajátosságaihoz. A gyerekek, a szülők és a pedagógusok
igényeihez. Fontos, hogy a pedagógusok és az egyéb dolgozók együtt működjenek
vele.
Szociálpedagógus
A gyermek és ifjú korosztály kapcsolati, tanulási, szociális problémáit kezeli,
az érintett személyekkel, csoportokkal valamint családjukkal együttműködve, a
környezet erőforrásait mozgósítva segíti a gyermek, fiatal és környezete
egyensúlyát megtartani illetve helyre állítani. Együttműködik más
szakemberekkel például orvossal, pszichológussal, gyógypedagógussal, jogásszal,
szociális munkással.
Oktatás technikus
Feladata, hogy a pedagógiai folyamatban használt oktatás technikai,
informatikai eszközök és multimédiai rendszerek biztonságos kezelését végezze.
Gondoskodik az eszközök javításáról. Elvégzi az alapvető információhordozók tervezését
és kivitelezését. Oktatás technikusokat viszonylag kevés iskolában alkalmaznak.
Őket is inkább olyan helyen, ahol korszerű oktatást elősegítő eszközök vannak.
Láthatjuk, hogy
sok segítő szakma lehet jelen az iskola mindennapi életében. Vannak olyanok,
amit a Közoktatási Törvény kötelezően előír és vannak, olyanok, amelyek nem
kötelezőek, de élhetnek vele az intézmények.
Csanálosi Dániel
Forrás: www.sulinet.hu
A cikk gondolata szerintem jó. Sok más munkatárs is dolgozik egy adott iskolában, mint a tanár és az igazgatóság. Rengeteg adminisztrációs ügy és más-más feladatok is léteznek. Egy gondolattal viszont az elején nem értek egyet teljes egészében. „A pedagógusok feladata az, hogy értéket, tudást közvetítsenek.” Szerintem a pedagógus feladata nem csak ebből áll, de szűkebb értelmezésben persze elfogadható. De ez igazából nem is tekintem szakmai hibának, hiszen a bejegyzés nem a pedagógus feladatairól szól, hanem, hogy kik segítik még az iskolai szervezet működését.
VálaszTörlésTetszik a cikk felépítése, hogy elkülöníti az adott szakemberek foglalkozását és kiemelni. Jól átlátható és ezzel könnyen értelmezhető, és ha ránéz az ember nem azt mondja, hogy egy sűrített szöveg, hanem egy szépen felépített cikk.
Egy szakmai hibát véltem felfedezni. A mostani törvény nem Közoktatási Törvény, hanem Köznevelési Törvénynek hívjuk. Én ide betettem volna még, hogy melyek amelyeket előír a Köznevelési Törvény és melyek azok amelyekről az iskola vezetősége vagy fenntartója dönt. Én a munkát 47/50-ra értékelem.