2015. május 2., szombat

Az iskola segítői

Az iskola segítői

Az iskola egy jól felépített szervezet, ahol mindenkinek megvan a saját szerepe, feladata. A pedagógusok feladata az, hogy értéket, tudást közvetítsenek. A tanulóknak, hogy képességeiket kibontakoztassák. Az Ő munkájukat segítik a különböző segítő szakemberek.Az iskola működéshez elengedhetetlen, hogy az ott dolgozók és tanulók segítséget kapjanak olyan szakemberektől, akik a nevelési-oktatási folyamat működését segítik elő. Ilyen szakember például az iskola pszichológus.

Az iskola pszichológusok preventív, problémamegoldó feladatokat látnak el. Egyéni terápiát nem végeznek. Tevékenységükkel a pedagógiai munkát segítik. Ennek érdekében szorosan együtt működnek az intézmény pedagógusaival, a tanulók családjával, az iskola környezetével és más szakszolgálatokkal. Módszerei az óralátogatás, hospitálás, tanári konzultáció.Amelyik iskolában van, iskola pszichológus ott sok problémát le tud venni a pedagógus válláról.Magyarországon a Köznevelési Törvény értelmében kötelező az iskolapszichológus alkalmazása minden iskolában. Az 500 főnél kisebb létszámú iskolákban fél, az 500 főnél nagyobbakban teljes munkaidős pszichológus dolgozik.

Gyógypedagógusok és fejlesztő pedagógusok az iskolában
A gyógypedagógusok feladata, hogy fejlessze a sajátos nevelési igényű tanulókat, segítse a hátrányokkal küzdő tanulók fejlesztését. Az iskolák nagy részében nincs gyógypedagógus. Az integrált nevelés feltétele a gyógypedagógus alkalmazása vagy az utazó gyógypedagógiai hálózat igénybe vétele. A gyógypedagógus és a fejlesztő pedagógus feladata eltér egymástól. A gyógypedagógus a valamilyen fogyatékossággal élő tanulók fejlesztésével foglalkozik. A fejlesztő pedagógus feladata pedig a tanulási hátrányok, a fogyatékosságok felismerése. Ha van megfelelő képzettsége, akkor fejlesztéseket is végezhet.


Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős
Az Ő feladatuk biztosítani, hogy a tanulókat semmiféle negatív megkülönböztetés ne érje. Feladatához tartozik még a gyermek- és diák jogok biztosítása. Prevenciós programokat szerveznek a tanulóknak. Speciális feladatokat is ellátnak. Kapcsolatot tartanak a Gyermekjóléti Szolgálattal. Sajnos az iskolák legtöbbjében nem eléggé felkészült pedagógusokat neveznek ki erre a feladatra.


Szabadidő-szervező
2003. szeptember elsejétől minden olyan iskolában kötelező alkalmazni, ahol 300-nál több tanuló van. Olyan tanórán kívüli tevékenységeket szervez, amelyek kapcsolódnak a pedagógiai programhoz. Feladatainak alkalmazkodni kell a helyi adottságokhoz, az iskola sajátosságaihoz. A gyerekek, a szülők és a pedagógusok igényeihez. Fontos, hogy a pedagógusok és az egyéb dolgozók együtt működjenek vele.


Szociálpedagógus
A gyermek és ifjú korosztály kapcsolati, tanulási, szociális problémáit kezeli, az érintett személyekkel, csoportokkal valamint családjukkal együttműködve, a környezet erőforrásait mozgósítva segíti a gyermek, fiatal és környezete egyensúlyát megtartani illetve helyre állítani. Együttműködik más szakemberekkel például orvossal, pszichológussal, gyógypedagógussal, jogásszal, szociális munkással.


Oktatás technikus
Feladata, hogy a pedagógiai folyamatban használt oktatás technikai, informatikai eszközök és multimédiai rendszerek biztonságos kezelését végezze. Gondoskodik az eszközök javításáról. Elvégzi az alapvető információhordozók tervezését és kivitelezését. Oktatás technikusokat viszonylag kevés iskolában alkalmaznak. Őket is inkább olyan helyen, ahol korszerű oktatást elősegítő eszközök vannak.


Láthatjuk, hogy sok segítő szakma lehet jelen az iskola mindennapi életében. Vannak olyanok, amit a Közoktatási Törvény kötelezően előír és vannak, olyanok, amelyek nem kötelezőek, de élhetnek vele az intézmények.

Csanálosi Dániel

Forrás: www.sulinet.hu                                                                                   

1 megjegyzés:

  1. A cikk gondolata szerintem jó. Sok más munkatárs is dolgozik egy adott iskolában, mint a tanár és az igazgatóság. Rengeteg adminisztrációs ügy és más-más feladatok is léteznek. Egy gondolattal viszont az elején nem értek egyet teljes egészében. „A pedagógusok feladata az, hogy értéket, tudást közvetítsenek.” Szerintem a pedagógus feladata nem csak ebből áll, de szűkebb értelmezésben persze elfogadható. De ez igazából nem is tekintem szakmai hibának, hiszen a bejegyzés nem a pedagógus feladatairól szól, hanem, hogy kik segítik még az iskolai szervezet működését.
    Tetszik a cikk felépítése, hogy elkülöníti az adott szakemberek foglalkozását és kiemelni. Jól átlátható és ezzel könnyen értelmezhető, és ha ránéz az ember nem azt mondja, hogy egy sűrített szöveg, hanem egy szépen felépített cikk.
    Egy szakmai hibát véltem felfedezni. A mostani törvény nem Közoktatási Törvény, hanem Köznevelési Törvénynek hívjuk. Én ide betettem volna még, hogy melyek amelyeket előír a Köznevelési Törvény és melyek azok amelyekről az iskola vezetősége vagy fenntartója dönt. Én a munkát 47/50-ra értékelem.

    VálaszTörlés

Népszerű bejegyzések