Fókusz plusz: Kezdő tanári szerep
Még sosem volt alkalmam
fókuszcsoportos vizsgálatot, beszélgetést tartani, így az interneten
tájékozódtam, hogyan zajlik egy ilyen beszélgetés. Azok alapján felkészültem,
mint a beszélgetés vezetője, gyűjtöttem magam köré egy kis csapatot és
megtettük az első lépést. Belegyezésükkel hangfelvétel készült a
beszélgetésről, melyet azóta rengetegszer meghallgattam és egyrészt
megállapítottam, hogy kicsit olyan rádiós beszélgetős műsor hangulatú – mikor
pedig beszélgettünk, kicsit Jakupcsek Gabriellának éreztem magam a Ridikül című
műsorból. Az is járt a fejemben, hogy a témánk – kezdő tanári szerep – ott is
megállná a helyét. Másrészt olyan boldogság fogott el utána, hogy
csoporttársaimmal ebben a témában beszélgethettem.
Robert Merton (amerikai
szociológus) volt, aki először használta kutatásban ezt a módszert: a második
világháború idején a háborús propagandafilmek hatását mérte amerikai katonákon.
A fókuszcsoportos kutatás olyan kvalitatív kutatási technika, mely egy
kisebb csoportban, semleges környezetben, moderátor vezetésével zajló 1-2 órás
beszélgetés. Az interjú speciális esete: több ember (a mi esetünkben 3) az
alanya, ugyanakkor az egyéni véleményeket, attitűdöket vizsgálja. A beszélgetés
fő célja az őszinte válaszok és vélemények meglelése. Úgy gondolom, hogy a
beszélgetés alanyai a témában kitettek magukért és valóban őszinte feleleteket
adtak.
A vizsgálatom alanya 3 csoport-
és/vagy szaktársam volt. A. B. magyar nyelv és irodalom illetve rajz és
vizuális kultúra szakpárosításban, N. V. történelem és testnevelés
szakpárosításban és K. B. matematika és ének-zene szakpárosításban tanul az
Eszterházy Károly Főiskolán.
A beszélgetés folyamán több
részre bontva beszélgettünk a kezdő tanárság jelenségéről. Szó esett
kompetenciákról, a pályával kapcsolatos nehézségekről, félelmekről és
veszélyekről, önismereti útra is elkanyarodtunk, melynek kapcsán beszéltünk a
saját közoktatási tapasztalatainkról és természetesen megvitattuk a pedagógus
pályát, mint hivatást.
Bevezető kérdésem arra irányult,
hogy miért (mióta) szeretnének tanárok lenni, mi/ki ösztönözte őket. Vegyes,
ugyanakkor hasonló válaszok születtek: a tantárgyak szeretete, példakép, tanári
motiváció, el sem tudnának mást képzelni, pedagógus életpályamodell, szeretnek
megtanítani hasznos dolgokat. Általános iskola óta tervezgetik, hogy erre a
pályára fognak állni, s csak remélni merem, hogy ahogyan haladnak előre, egyre
motiváltabbak lesznek ilyen téren (is).
Mindenki tudja, ki az a tanár,
mi a feladata .. stb., de valószínűleg ahány embert megkérnénk, definiálja a
tanár fogalmát, annyiféle definíciót kapnánk válaszul. A beszélgetés során
felolvastam egy német publicista tanár-definícióját: „Valószínűleg kevés szakma létezik,
amellyel szemben a társadalom olyan ellentmondásos követelményeket támaszt,
mint a tanároké. Röviden: a tanárnak az a feladata, hogy az élsportolók és
mozgáskorlátozottak vándorcsapatát ködben, úttalan utakon észak-dél irányban
vezesse úgy, hogy mindenki a legjobb hangulatban, s lehetőleg egyszerre
érkezzen meg három különböző célba.” Ez egy humoros hangvételű
megfogalmazás, de egyetértettünk abban, hogy szépen szemlélteti a pályának a
feladatait. Az idézet alapján azt kérdeztem az alanyoktól, mit csinál egy
tanár, ha nem tanít. Némi megfontolás után jöttek a válaszok, miszerint feladat
a nevelés, példamutatás, segítségnyújtás. Egyetértettünk abban, hogy jó az, ha
ezt a diák egy tanórán belül megtapasztalja a tanítás mellett, de még jobb, ha
végig kíséri az adott intézményben eltöltött idejét (4-6-8 év).
A legtöbb uniós ország meghatározta
azokat a kompetenciákat, amelyek szükségesek a pedagógusállások betöltéséhez és
szakmai előmenetelhez. Ezek a következők: pedagógiai ismeretek,
interperszonális és szakmai készségek. Feltétel az is, hogy képesek legyenek
csoportban, kollégáikkal együttműködve dolgozni. Elmondásuk szerint ezek a
kompetenciák különböző továbbképzésekkel, mások véleményének elfogadásával
fejleszthetők és ezt a listát az IKT kompetenciával mindenképp bővítenék, mert
úgy gondolják, a mai világban ez nagyon fontos szerepet játszik. Emellett
fontosnak tartják, hogy szeresse egy tanár a diákjait és képes legyen a
problémáik megértésére, a tanulók megismerésére. Nagyon tetszett az a
kifejezés, melyet A. B. használt: fontos, hogy a tanár „megtalálja a diáknak a
nyomógombját”, hogy ennek megfelelően oktassa, nevelje a diákot.
A kezdő tanárok egyik
problémája, hogy elméleti tudásukat nem tudják adekvátan alkalmazni. Van, aki
szerint ez nem baj, mert tapasztalat szükséges hozzá. Van, aki szerint az 1
éves gyakorlat sokat fog ebben segíteni vagy épp a mentortanár lesz ez a
segítség.
Előzetesen jó pár szaktársamat
megkérdeztem, nekik milyen félelmeik vannak a kezdéssel kapcsolatban. A top 3
válasz a fegyelem megtartása, a hatékonyság, időkeret/megfelelés. Ezeket,
szinte mindenki említette, ugyanakkor annyira változatos válaszokat adtak, hogy
megfogalmazódott bennem, hogyan vélekednek a kezdő tanárokról és innen már
egyenes út vezetett a fókuszcsoport megalkotásáig, s hogy ekképpen dolgozzam
fel a témát. Természetesen az alanyaimat sem hagyhattam ki ebből a körből.
Említették a fegyelmezést, az órára való felkészülést és időkeretet, hogy egyszerre
foglalkozni a különböző képességű gyerekekkel is kihívás, illetve, hogy a diák
egyből „kiszúrja” a kezdő tanárt és megpróbálja kikezdeni. Erre reflektálva és
előzetes felkészülésem alapján rákérdeztem, félnek-e, hogy a tanulók
gúnynevekkel illessék őket. Kívánom minden jelenlegi pedagógusnak és annak
készülőnek, hogy úgy gondolkodjon, mint az én csoportom: ez felfogható
csínytevésnek, melyet évek múltán meg lehet mosolyogni és gondoljon bele abba,
hogy ők aggattak-e „becenevet” saját tanáraiknak.
A tanár-diák viszonyban meg kell
találni a lehető legkisebb személyes távolságot. Ez a csoport szerint
alapvetően a tanulók megismerésén, megfigyelésén alapszik. Ez a diák oldala –
tanári szemmel. Arra kértem őket, hogy vonatkoztassanak el ettől az iránytól és
mondják el, hogyan kell viselkednie egy tanárnak ebben a viszonyban: miből kell
leadnia és mire tud építkezni. Egyöntetűen azt mondták, hogy kezdeményezőnek
kell lennie és jeleket küldenie a tanulók felé. Mivel szerintem egy, illetve
két fontos tényezőt nem mondtak, így tovább feszegettem a témát és szóba hoztam
a hierarchiabeli különbségeket, mire szintén egyöntetűen válaszoltak: ne
hangoztassuk, az oktatási folyamatban partnerként tekintsünk a diákra. A
beszélgetés során nem hangzott el, ugyanakkor én úgy gondolom, hogy egy nagyon
fontos tényező a tanár-diák kapcsolatban, hogy a tanárnak egyetlen fegyvere
van, melyet jól kell tudni alkalmazni és az a saját személyisége.
Czuczor László cikkének egy
részletét olvastam, majd vártam, miként reagálnak. „A mi szemünkben, mondotta
egyik tanítványom, a tanár szinte azonos azzal a tantárggyal, amit tanít. Mi
nem kémiát vagy latint tanulunk, de a kémiatanárnak vagy latintanárnak. […] Az
iskolában számunkra nem tantárgyak vannak, amiket tanulni kell, de tanárok,
akiknek tanulni kell. Végeredményben tehát az, hogy mennyire jut el egy tanár
diákjaihoz, azt jelenti, mennyire jut el a diákhoz az illető tárgy.” A részletet
azért hoztam, mert éreztem benne némi igazságot, méghozzá azt, hogy a tanár
személyisége úgymond rejtett motiváció a tanulók számára. Meglepődtem, mikor
bennük ez másként csapódott le. Azt hallották ki a cikkből, hogy a tanulónak
kötelessége tanulni (ami egyébként igaz), de úgy gondolták, hagyni kell a
tárgyterületeken lefedetlen részeket, hogy érdeklődését ne veszítse el és ne
csak a kötelező dolgokra koncentráljon, megmaradjon a motiváció. Ezzel aztán
egyet is tudtam érteni, bár a cikkből a „rejtett motiváció” még mindig ott van
bennem.
Egy másik Czuczoros
cikkrészletet is a csoport elé tártam: „De nézi-e a színész hallgatói arcát?
Csak a megoldandó problémát látja, a megjátszandó szerepet, akárcsak én az
anyagot, amelyet tanítok s a módszert, amellyel hozzá akarom azt idomítani
diákjaim képességéhez.” Majd érdeklődtem, hogyan működik ez a kezdőknél. S
megállapodunk abban, a pályakezdők önzőek és csak magukra figyelnek… J
A viccet félretéve, tényleg!
A kezdő tanár azért figyel
magára, mert teljesíteni akarja a saját tervét, az óravázlatot, minden
helyzetet jól akar lereagálni, azaz elvárásai vannak magával szemben.
Megmosolyogtam, mikor elmondták az alanyaim, milyen részről érkezik még elvárás
a tanárok felé (szülők, iskolavezetőség, kollégák, diákok, társadalom), mert a
saját elvárásainknak is nehéz megfelelni, nem még másokénak, bár sokszor a mi
elvárásaink elég utópisztikusak.
Mi van akkor, ha a tanár nem
képes megfelelni az elvárásoknak? Kétféle lehetőség merült fel. Az egyik, hogy
önmagát, az órát, a módszereket, mindent elkezd kielemezni a pedagógus, avagy,
a másik, hogy annyira elkeseredik, hogy a pálya elhagyására adja a fejét. Hozzátettem,
hogy talán az első lépés az, hogy a tanár elkezd hárítani: „De a gyerekek…”.
Ekkor elmondták – amivel én is egyetértek, hogy természetes ez a reakció, de ha
huzamosabb ideig próbál hárítani a pályakezdő, akkor rá kell eszmélnie, valami
nem működik.
A pedagógiai gyakorlatban sok
váratlan helyzet előtt állhat a pályakezdő tanár, amelyben önállóan és gyorsan
kell döntést hoznia. Ilyen esetekre nincs kész recept. Szakemberek azt mondják,
a pályára lépéskor a kezdő legyen tisztában a pálya elvárásaival és saját
erőivel, eszköztárával, amelyek a sikeres elvégzéshez rendelkezésére állnak. A
pálya elvárásai adottak. A saját eszköztárunk remélhetően még bővülőben van.
Ezek után egyértelműen a saját erősségeikre, gyengeségeikre kérdeztem. Elmondásuk
szerint tisztában vannak önmagukkal és tudják, mely területeken kell
erősödniük, kívánom, hogy így legyen még a hátralevő képzési időben!
Említés szintjén írok a „szilárd
elvárás rendszerről”, melyet egyikünk sem lát szükségesnek, de mindenképp
fontosnak véljük, hogy olyan alapszabályok, mint „Egyszerre egy ember beszél.”,
nem ártanak. Megbeszéltük, hogy új és új osztályoknál hasznos lehet
megkérdezni, mi érdekli őket a tárgyon belül, mert ezek jó kiindulópontok
(amennyiben megvalósíthatók), sőt érdeklődést mutat a tanár részéről a diák
felé.
Falus Iván gondolatát olvastam,
aki tanárnak tanul, már rendelkezik egy adott tanárképpel. Megfogalmazták, hogy
ez nem feltétlenül rossz, mert mindez az alapján alakult ki, hogy milyen tanár
nem akarok lenni semmi esetre és milyen követendő példák állnak előttem. „Ha a
tanárjelöltek képzésbe való belépésekor már meglévő gondolkodásához nem
illeszthető az ott tanult elmélet, úgy az nem lesz tartós a hallgató
gondolkodásában.” (Falus Iván) Megtárgyaltuk, hogy ha mindenképp a már meglévő
sémába akarja beilleszteni a megtanulandóakat, az nem fog működni, viszont
minden lehetőséget ki kell próbálni, hogy tudjuk, melyik csoporthoz adott
időben melyik módszer válik be, s persze igazodni mindig a csoporthoz.
Írásom elején említettem, hogy a
csoportom minden tagja régóta szeretne tanári pályára lépni. Hivatásként
tekintenek a tanári pályára, így hát megkérdeztem, mitől több/más ez, mint egy
munkahely, ahol 8-16 óráig dolgoznak. A munkaidő-szabadidő határa gyakran
elmosódik, ez egy életérzés, a gyerekekkel való munka felelőssége, sokszínű
készségekre van szükség.
Czuczor cikke meghatározó volt
számomra a felkészülésben, így többször hoztam onnan példát. Most afelől
érdeklődtem a fókuszcsoportomban, hogy tudják-e mi a mai világ elvárása a friss
felnőttekkel szemben és mondjanak olyan példát, amit ők szeretnének mutatni a
leendő diákjaiknak. Kultúra közvetítése, saját cél kitűzése, érdeklődés
megerősítése a diákban. Ezeket szeretnék mutatni alanyaim leendő
tanítványaiknak.
Átbeszéltük a Szivák Judit írása
alapján felmerülő ellentétes tevékenységeket a tapasztalt és kezdő tanár
kapcsán. Ezt az írást táblázatos formában a bejegyzés végén meg lehet
tekinteni. Ennek kapcsán merült fel bennem, hogy mennyire fontos (kezdő és nem
kezdő tanárnak is) az éppen tanult tudásanyag összekapcsolása más területekkel.
„Első négy év: túlélés és
felfedezés.” (Huberman, Groundauer, Marti) Felfedezni: a módszereket, saját
magunkat még inkább. Túlélni: a kezdeti nehézségeket, az első négy évet…
Az egész beszélgetés alapján
egyetlen reménységem van: minden szaktársam az EKF-en és az egész országban
legyen annyira elhivatott, mint azok a csoporttársaim, akikkel a beszélgetés
készült. S a bejegyzésem végén adnék egy kis útravalót az olvasónak:
„Itt
is lehet nagyot végezni, vágyat kielégíteni, lelket megnyugtatni. Minden csak
attól függ, hogyan nézünk feladatunkra és hogyan nyúlunk munkánkhoz.”
Széll Kitti
Források:
· Szivák Judit: A kezdő pedagógus