2015. május 10., vasárnap

Arany János Tehetséggondozó Program

Már az ókorban is foglalkoztak a tehetséggel. Magyarországon a XVIII-XIX században a református egyház keretei között kiemelkedő szerepet töltöttek be az iskolák, kollégiumok. Például Debrecen, Sárospatak, Pápa. Ebben az időben bontakozott ki a tehetséggondozó munka. 1941-től az állam is bekapcsolódik a tehetséggondozó munkába. Állami keretben működő tehetség művelő alapot hoznak létre szegény sorsú, de tehetséges falusi gyermekek számára, hogy gimnáziumban tudják folytatni a tanulmányaikat. A II. világháború után az egyház szerepe csökkent. 1985-ös I. törvényben fogalmazódik meg, hogy a tehetséges fiatalok fejlesztése állami feladat. 1989-ben alakult meg a Magyar Tehetséggondozó Társaság. Az 1993. Évi LXXIX Közoktatási Törvényben nevesítetten jelentkezik a tehetséges tanulókkal való törődés. 1996-ban kezdte meg működését a Kutató Diákok Országos Szövetsége. 2000-ben jött létre az Arany János Tehetséggondozó Program. 2003 B-A-Z Megye komplex Tehetséggondozó Hálózatot indított.
A Közoktatási Törvény meghatározza a tehetség fogalmát. Kiemelt célja a nevelés-oktatás eszközeivel a tehetséggondozás. A szegény, de tehetséges gyermeke számára tehetséggondozó programot hozott létre az állam.

Arany János Tehetséggondozó Program
Ezt a programot 2000-ben indította el a kormány. Hátterében szociológiai felmérések állnak, amelyek azt mutatták, hogy 1,5%-ra tehető az ötezer fő alatti településekről származó hallgatók aránya az egyetemi karokon. A kormány ezzel a programmal szeretett volna hozzájárulni az esélyegyenlőtlenségek mérsékléséhez. Alapelve, hogy minden tanuló megfelelő képzésben részesüljön. A program indulásakor csak az ötezer fő alatti településeken élő tanulók számára volt elérhető. 2003-ban már a nagyobb településeken élő hátrányos helyzetű tanulók száméra is. Elnevezése ekkor változott meg és lett a „Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja”.
A programba való bekerülés elengedhetetlen feltétele, hogy pályázni kell rá és a pályázatban meghatározott feltételeknek meg kell felelni. A pályázatot az Emberi Erőforrások Minisztériuma hirdeti meg elsősorban kistelepülésen, tanyán vagy nagyobb település külterületén, leromlott lakóterületein − lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező, tehetséges, nyolcadik évfolyamos tanulóinak az Arany János Tehetséggondozó Programban való részvételre.
A program célja, hogy segítse a hátrányos helyzetű, tehetséges diákok továbbtanulását.
A programba jelentkezhet minden olyan tanuló, aki rendelkezik tanulói jogviszonnyal és középiskola kilencedik évfolyamára jelentkezik a pályázat meghirdetésének idején. A jelentkezés feltétele még, hogy hátrányos helyzetű legyen, vagy gyermekvédelmi kedvezményben részesüljön. Jelentkezhetnek még azok a tanulók is, akik gyermekvédelmi szakellátásban részesülnek- otthont nyújtó- ellátási formában, átmeneti nevelésbe vett, ideiglenes hatállyal elhelyezett, nevelésbe vett tanulók is. Illetve olyan tanuló is jelentkezhet, aki a gyermekjóléti szolgálat javaslata alapján rászorult ezt a javaslatot az általános iskola és a szülő kérésére készítik.
A pályázatokat az önkormányzatok nyújtják be és a programhoz tartozó középiskolák bírálják el.
A pályázatnak tartalmaznia kell a helyi önkormányzat határozatát (lehetőleg az anyagi támogatásról szólót is). A nevelőtestület támogató nyilatkozatát. A szülő nyilatkozatát arról, hogy elfogadja és támogatja az 5 éves nevelést, oktatást és a kollégiumi ellátást.  A tanuló személyi adatlapját. Az osztályfőnök tanulóról írt jellemzését − 2 példányban. A tanuló kézzel írott önéletrajzát − 2 példányban.  Azt, hogy a programban részt vevő intézmények közül melyekbe kéri a felvételét.  A szociális helyzetet igazoló hivatalos dokumentum fénymásolatát.
A tanuló önéletrajzában mutassa be életkörülményeit, családi hátterét; eddig elért iskolai, művészeti és sporteredményeit; hobbiját, érdeklődési körét; a jövőjével kapcsolatos elképzeléseit; valamint írja le, hogy miért akar az Arany János Tehetséggondozó Programban részt venni.  A programban részt vevő intézmények közül hármat lehet megjelölni, melyek közül a tanulók elsősorban a lakóhely szerinti megye intézményébe nyerhetnek felvételt. A pályázónak külön jelentkezési lap benyújtásával egyénileg kell jelentkezniük a központi írásbeli vizsgára. A jelentkezési lapot abba az intézménybe kell benyújtani, amely intézménybe a tanuló az Arany János Tehetséggondozó Program keretében a felvételét kéri.
Azok a tanulók, akik a programba jelentkeznek egy nem szaktárgyi jellegű – a felvételi eljárást megelőző- válogatáson vesznek részt: ahol az elbeszélgetést követően fogalmazást írnak, és képességeket vizsgáló feladatlapokat töltenek ki. - A tanulóknak e mellett részt kell venniük a kilencedik évfolyamra felvételiző tanulók számára szervezett központi írásbeli felvételi vizsgán abban az intézményben, amely intézménybe az Arany János Tehetséggondozó Program keretében a felvételüket kérik. A központi írásbeli felvételi vizsga egy magyar nyelvi és egy matematika feladatlap kitöltéséből áll.
Azok az intézmények, amelyek a programban részt vesznek azonos felvételi pontszám esetén kötelesek a hátrányos helyzetű tanulót előnyben részesíteni.
A program keretén belül a hátrányos helyzetű, tehetséges tanulóknak lehetőségük nyílik arra, hogy olyan középiskolában tanuljanak, amely felkészíti őket a sikeres érettségi vizsgára, illetve eredményes felsőfokú tanulmányokra.
A felvételt nyert tanulók speciális program alapján készülnek fel a felsőfokú tovább tanulásra. Illetve minden diák kollégista lesz. A kollégium az iskolai tanulmányok folytatásához szükséges feltételeket biztosítja. A kollégiumi nevelés a helyi pedagógiai program szerint folyik. A kollégium munkarendje alkalmazkodik a tanuló iskolai munkarendjéhez. A kollégiumnak családpótló, ismeretközvetítő, szocializációs szerepe van. A kollégista diákoknak lehetősége van együttműködésre, szerepvállalásra, kollégiumi életük alakítására, közös tevékenységekre.
A középiskola számukra öt évfolyamból áll. Az előkészítő évfolyamon emelt szintű anyanyelvi, idegen nyelvi, matematika, informatikaoktatásban részesülnek. Különböző programokon is részt vesznek például önismereti, személyiség- és képességfejlesztő, kommunikációs és tanulás-módszertani programokon.
Elsősorban angol nyelvből szerezhetnek emelt szintű érettségit. Térítésmentesen szerezhetnek gépjármű-vezetői jogosítványt. Sportolási lehetőséget is biztosítanak számukra. Rendszeresen részt vesznek művészeti és sporttalálkozókon, táborokban, versenyeken.  
A program finanszírozása: A speciális program többlet feladatainak fedezésére az Oktatási Minisztérium kétszeres normatívát biztosít a tanulók után. Az önkormányzatok havi 5000 Ft-os ösztöndíjat folyósítanak a diákok számára.
A tehetség és a szociális helyzet nem zárja ki egymást, jelenleg a hazai közoktatási-köznevelési rendszerben az iskolai neveléshez-oktatáshoz közelebb álló családi környezetből származó gyerekeknek mégis nagyobb esélyük van arra, hogy tehetségüket kibontakoztassák, mint a szegény, iskolázatlan családból származó gyermekeknek.
A tehetségek 95% elvész hazánkban… A rászorult tehetséges gyermekeken szeretne segíteni ez a program.


 Csanálosi Dániel



                  http://nefmi.gov.hu
                  http://www.ajtp.hu
             


Népszerű bejegyzések