A félév folyamán több alkalmat is szenteltünk hétfő
reggelenként annak a kérdésnek a körüljárására, hogy mi tesz egy iskolát
eredményesebbé.
Saját tapasztalatainkból indultunk ki, azokból, amiket a
közoktatásban eltöltött 12-13 év alatt éltünk át. Azt gondolom, hogy a
nézőpontunk sokat változott! Rá kellett döbbennünk, hogy az iskolában lévő jó
légkör, interaktív módszerek, és a felkészült pedagógus, ami ideális helyzetben
körbeveszi a diákokat, nem egyenlő a sikeres és eredményes iskola fogalmával.
Az iskola sikeressége nem mérhető le 1-2 év munkájával, sokkal inkább
folyamatként kell értelmeznünk a tényezőt. Egy olyan folyamatként, amelyhez mind
a tanárnak, mind a diáknak hozzá kell tennie a saját legjobb tudását!
Ezek az órák keltették fel az érdeklődésemet, amiből aztán
egy interjú született. Tudni szerettem volna, hogy mit gondol egy olyan
pedagógus az iskola eredményességének tényezőjéről, aki nap-mint nap azon
dolgozik, hogy az iskola elmondhassa magáról: valóban eredményes! Az iskola
eredményessége legnyilvánvalóbban a kompetencia-méréseken mért eredményekben
látszik meg leglátványosabban. A két témakör (számomra) nem szakítható el
egymástól; ezért foglaltam bele kompetencia-mérésről szóló kérdéseket egy olyan
kérdéssorba, ahol egyébként az iskola eredményességére voltam kíváncsi.
Az adott iskolát (tudomásom szerint) rendszeresen
tájékoztatják az elért eredményekről, illetve ezek az Oktatási Hivatal
honlapján is visszakereshetők. Ennek fényében fogalmaztam meg kérdéseimet!
Interjúmat Bíróné Úri Márta Tanárnővel készítettem, aki
elmondta, hogy kérdéseimre örömmel válaszolt! Tanárnő a Gyakorlóiskola tanára,
akivel az őszi félév során már találkoztam, és aki annak a 9. osztálynak az
osztályfőnöke, akikkel a Közösségi gyakorlat nevű „tantárgy” során lehetőségünk
volt együtt dolgozni. Az osztályfőnöki órák alatt észrevettem, hogy Tanárnő
nagyszerűen bánik az éppen lázadó korszakukat élő diákokkal, és legjobb tudása
szerint igyekszik őket rábírni a munkára. Emiatt fordultam hozzá bizalommal,
hiszen biztos voltam benne, hogy Tanárnő szakmailag felkészült és tapasztalt
pedagógusként áll a pályán, így olyan válaszokat várhatok, amik a valóságnak
megfelelnek.
Az első kérdésem utólag visszagondolva egy elég komplex, sok
mindent magába foglaló kérdés volt Mi tesz egy iskolát eredményessé?), amire
Tanárnő a választ tömören, lényegre törően összefoglalta. Itt még nem
kifejezetten a Gyakorló iskolára kérdeztem rá, csupán egy általános nézőpontra
voltam kíváncsi. Tanárnő szerint egy iskola akkor mondhatja sikeresnek magát,
ha az ott tanító tanárok és az ott tanuló diákok együttesen, összefogva
küzdenek a közös cél eléréséért. Ez a közös cél pedig az adott iskolában lévő
diákok (szinttől független) fejlesztése. Ez azonban nem lehet elég, hiszen a
nevelés terén is fejlődést kell mutatni az iskola egészének. Ez azonban csak
kölcsönös összefogással működhet: mindkét fél hajlandósága szükséges a cél
megvalósításához.
A következő kérdésemtől kifejezetten a Gyakorlóiskolára
vonatkozóan tettem fel kérdéseimet. Ebben a témakörben az első kérdésem az
volt, hogy mint a Gyakorlóiskola egyik tanára, eredményesnek találja-e az
iskolát. Tanárnő az iskolát egyértelműen eredményesnek tartja. Szerinte az ott
dolgozó tanárok felkészültek, és emberi hozzáállásukkal is helyt állnak az
intézményben. Emellett viszont ott van az a szomorú tény, hogy nem minden diák
elég motivált és sajnos nem mindenki mutat hajlandóságot a közös munkára, a
közös célok megvalósítására. Ezt félretéve Tanárnő szerint az iskola
eredményesnek mondhatja magát, hiszen azok, akik kitartóan tanulnak, és
„felveszik az iskola ütemét”, szép eredményeket érnek el. Ezek szerint a
Gyakorlóiskolában is nagyok a különbségek, de úgy gondolom, hogy az
alulmotiváltsággal sajnos minden iskolának meg kell küzdenie.
Hosszan tanulmányoztam a tavalyi kompetenciamérés
eredményeit kifejezetten a Gyakorló iskolára nézve, ahol a statisztikák
rendkívül kedvező eredményt mutattak. Ezen eredmények szerint a Gyakorlóiskola
a családi háttérindexek alapján hozzáadott pedagógiai értéket mutat; az országos
átlagot tekintve kevesebb intézmény teljesített jobban, mint ahányan a
rangsorban a Gyakorlóiskola alatt álltak. A tanulók képességeloszlása ráadásul
a várnál valamivel jobb eredményt mutatott. Azt viszont már sokszor, sok helyen
megfigyelhettük, hogy a papírra vetett adatok nem minden esetben felelnek meg
az igazságnak. Ez volt a következő kérdésem Tanárnőhöz, hogy ezek az eredmények
reálisnak tekinthetők-e a mindennapi munkát figyelembe véve. Be kell vallanom,
hogy a válaszon nagyon ledöbbentem! Eszerint az iskolába kerülő diákok
képességei évről-évre csökkenő tendenciát mutatnak, így az ugyanolyan eredmény
eléréséhez egyre több befektetett munkára van szükség. A képességeket tekintve
az osztályokon belül egyre szélesebb a sáv, ami nemcsak a tanári, de a tanulói
oldal munkáját is nagyban megnehezíti. Tanárként nehéz tudatos tanítást
folytatni úgy, hogy a folyamatos haladást nem a saját képességek határozzák
meg, hanem az átlag haladási képessége. (Diákként pedig saját tapasztalatból tudom,
hogy nehéz úgy tanulni, hogy a tanárnak más képességűekhez is igazodnia kell az
óra során.) Ezt látva véleményem szerint is nehéz lehet úgy szervezni a tanórát
és az egész oktatást, hogy az egyes diákok képességei egyre nagyobb mértékben
eltérnek egymástól.
Miután a 2004-es év kompetenciamérésének eredményeit
alaposan tanulmányoztam, kíváncsi voltam arra, hogy milyen eredményt ért el az
iskola az előző években. Így végignéztem visszamenőleg néhány év eredményeit
is. Megdöbbenésemre voltak évek, amikor a diákok jobb teljesítményt nyújtottak,
mint tavaly. Jogosan merült fel a kérdés, hogy miért! Találgatásra nem volt
szükség, hiszen éppen a kérdéseket írtam össze az interjúhoz. Tanárnő itt is
azt tudta mondani, mint néhány kérdéssel fentebb, hogy az eredmények hátterében
egyértelműen a csökkenő motiváció és a tanuláshoz való negatív hozzáállás áll.
Tanárnő szerint ezek a változások a mindennapokban is tapasztalhatóak. Itt tért
ki válaszában arra, hogy a változást ő különösen érzi, hiszen ennek a tanévnek
az elején olyan osztály került a keze alá, akikre a fent elmondott negatív
hozzáállás és alulmotiváltság sajnos teljes mértékben igaz. Tanárnő igyekszik
őket kemény munkával rábírni a tanulásra, de ez ennél a korosztálynál rendkívül
nehéz feladat, ami sok tapasztalatot és munkát kíván.
Mint említettem, az előző félévben már látogattunk órákat a
Gyakorlóiskolában, amik hatalmas élményt adtak számomra. Ezek mellett viszont
felmerült egy hatalmas kérdés bennem: az, hogy milyen hatással van a tanulók
fejlődésére, hogy az óráik jelentős részét nem a szaktanárral, esetleg
osztályfőnökükkel töltik. Ezt a kérdést ugyan nem fogalmaztam meg ennyire
szókimondóan, de a válaszban szerencsére benne volt az, ami engem érdekelt. A
kérdésem az volt, hogy a Gyakorlóiskola eredményességét befolyásolja-e az a
tényező, hogy gyakorló iskoláról van szó. Tanárnő első szavában már benne volt
a válasz: „Mindenképpen.” Továbbá elmondta azt is, hogy az eredményesség egyik
alapvető feltétele a tanár és diákok között kialakult állandó viszony. Ez pedig
az iskolában sajnálatos módon nem megvalósítható.
Itt befejeztem azoknak a kérdéseknek a sorát, ahol
elsősorban, mint pedagógust kérdeztem Tanárnőt. Innentől a kérdéseimet már nem
kifejezetten a Gyakorlóiskola tanárához intéztem. Mivel Tanárnő szinte teljes
egészében tisztában van vele, hogy milyen tendenciát mutat az iskola, arra
lettem volna kíváncsi, hogy szülőként mit lát ebből, és hogyan értékeli az ott
zajló munkát. Erre a kérdésemre viszont valódi választ nem kaptam, hiszen
Tanárnő gyerekei nem a Gyakorlóiskolába jártak.
A későbbiekben általánosan kérdeztem rá arra, hogy Tanárnő
szerint mik az alapvető különbségek az iskola eredményességre nézve szülői és
pedagógusi szempontból. A válasz rendkívül tanúságos! Ha a szülők támogatóak,
akkor Tanárnő szerint nagyjából ugyanazok az elvárások az eredményesség
tekintetében. Ezek az elvárások: az eredményes tanév; eredményes érettségi;
mentális egészség és morális fejlődés; tehetségfejlesztés; illetve
felzárkóztatás lehetőségének biztosítása lemaradás esetén. A szülők viszont nem
minden esetben hajlandóak és/vagy képesek együttműködni az iskolával. Ilyen
esetekben az eredményesség felelősségének tényét csak a pedagógusra, az
iskolára és egyéb külső körülményekre hárítja, ami Tanárnő szerint annyit
jelent, hogy a szülő arra neveli gyerekét, hogy a felelősség semmilyen esetben
sem az övé, azt minden esetben a külső körülményekben keresendő. Így Tanárnő
elég nehéznek látja pedagógusként a saját tetteiért felelősséget vállaló
felnőttek nevelését.
Következő kérdésem egy általános kérdés volt, hogy mi a
véleménye Tanárnőknek a periférián lévő iskolák helyzetéről. Itt elsősorban
olyan iskolákra gondoltam, ahol sok a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek, BTM-es
tanulókra, olyanokra, akik labilis családi háttérrel rendelkeznek. Tanárnő
szerint ilyen esetekben az eredményt a hozzáadott eredményben kell keresnünk.
Az utolsó kérdésemben már félig eltávolodtam a témától. Itt
azt kérdeztem, hogy van-e összefüggés, az iskola eredményessége és a jó légkör
között? (Kérdésem kiindulópontja az volt, hogy a diáknak elsődleges szempont,
hogy jól érezze magát, és a többi fontos kérdés csak ezután következik.)
Tanárnő válaszában elmondta, hogy bár a két fogalom nem azonos, mégis az
iskolába lévő kellemes légkör hozzájárulhat az iskola eredményességéhez!
Szerinte a kettő nem zárja ki egymást; egy kevésbé eredményes iskolában is
lehet jó a légkör, ha mind a diákok, mind a tanárok teljesíti kötelességét, és
megtesz mindent, amit az adott helyzetben lehet.
Azt tudom ezek után elmondani, hogy sok mindenre jöttem rá a
beszámoló elkészüléséig. Elsőként csoportosítottam a kérdéseimet, amikben
igyekeztem minden jelentős dologra kitérni. A dolog tanúságaként rájöttem, hogy
az eredményes iskola nem is áll olyan távol tőlünk, mint azt első hallásra egy
kezdő pedagógus gondolná. Arra, hogy eredményességében segítsünk egy iskolát,
nem kell évtizedeket várnunk, amíg kialakul az a bizonyos „két évtizednyi
tapasztalat”. A siker kulcsa ott van a kezünkben kezdettől fogva. A kérdés itt
csak az, hogy hajlandóak vagyunk-e tenni érte? Tudunk- e együttműködni a
szülővel és gyerekkel, hogy munkánknak eredménye legyen? Vagy, ahogy Tanárnő is
elmondta, beállunk azok sorába, akik másokon keresik azt, ami az ő kötelességük
lenne? Nem szabad ilyen elfásultan, csőlátóként tekinteni az iskolára! Az
eredményesség, ahogy korábban már szó volt róla mind e két félen múlik! Ha mi
megteszünk minden tőlünk telhetőt, a diákok motivációja megnőhet, ami nélkül az
eredményes iskola elképzelhetetlen!
Végül szeretném megköszönni a segítséget Bíróné Úri Márta
Tanárnőnek, aki vállalta, hogy válaszol egy általam összeállított kérdéssorra,
és ezzel nem csak a feladatom teljesítésében segített rengeteget, de sikerült
„megértetni” velem, hogy kemény munkával, reális elvárásokkal és emberséges
magatartással rengeteget tehetünk azért, hogy az iskola, ahol majd a
mindennapjainkat fogjuk tölteni, a mi munkánknak is köszönhetően eredményesebbé
válhasson. Köszönöm szépen Tanárnő!
Palásti Lilla