2015. május 7., csütörtök

Kedves Olvasóink!

Ezzel a bejegyzéssel a szerkesztők által létrehozott online prezentációk elérését teszem közzé.

1. Palásti Lilla: Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP)
elérhetőség: https://www.youtube.com/watch?v=RY1rpPgt5JM&feature=youtu.be

2. Palásti Lilla: Iskolaszervezet: működés, struktúra, kultúra
elérhetőség: https://www.youtube.com/watch?v=RqwNgCWgXhE

3. Széll Kitti: Az iskola funkció
elérhetőség: https://www.youtube.com/watch?v=1fEmv6fqCa0

4. Lengyel Dávid: Eszterházy Tehetség Program
elérhetőség: https://www.youtube.com/watch?v=-i318C9DLvM

Lengyel Dávid

Arany János Tehetséggondozó Program







Az Arany János Tehetséggondozó program (ÁJTP) egy felzárkóztató program hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű diákok számára, mely alapvetően a középiskolások számára igénybe vehető. 2000 óta működik a program, ma már 23 intézmény vesz részt benne.
Az ÁJTP célja tehát, hogy segítsék a rászoruló gyerekeket a felzárkózásban, vagy a tehetséges, de hátrányos helyzetű gyermekeket az előrehaladásban. Alap követelmény a hátrányos illetve halmozottan hátrányos helyzet megállapítása. Ezt a jegyző vagy a gyámhatóság igazolhatja jogszabály alapján. Ahhoz, hogy valakit hátrányos helyzetnek ítéljenek a következőnek kell teljesülnie:
Hátrányos helyzetű az a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek és nagykorúvá vált gyermek, aki esetében az alábbi körülmények közül egy fennáll:
a)a szülő vagy a családbafogadó gyám alacsony iskolai végzettsége, ha a gyermeket együtt nevelő mindkét szülőről, a gyermeket egyedül nevelő szülőről vagy a családbafogadó gyámról – önkéntes nyilatkozata alapján – megállapítható, hogy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylésekor legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezik,
b)a szülő vagy a családbafogadó gyám alacsony foglalkoztatottsága, ha a gyermeket nevelő szülők bármelyikéről vagy a családbafogadó gyámról megállapítható, hogy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylésekor az Szt. 33. §-a szerinti aktív korúak ellátására jogosult vagy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylésének időpontját megelőző 16 hónapon belül legalább 12 hónapig álláskeresőként nyilvántartott személy,
c)a gyermek elégtelen lakókörnyezete, illetve lakáskörülményei, ha megállapítható, hogy a gyermek a településre vonatkozó integrált településfejlesztési stratégiában szegregátumnak nyilvánított lakókörnyezetben vagy félkomfortos, komfort nélküli vagy szükséglakásban, illetve olyan lakáskörülmények között él, ahol korlátozottan biztosítottak az egészséges fejlődéséhez szükséges feltételek.”
Illetve a halmozottan hátrányos helyzet megítélésének feltételei az alábbiak:
„a)az a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek és nagykorúvá vált gyermek, aki esetében az a)-c)pontjaiban meghatározott körülmények közül legalább kettő fennáll
A gyámhatóság a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság elbírálásával egyidejűleg kérelemre – külön döntésben, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsággal egyező időtartamra – megállapítja a gyermek, nagykorúvá vált gyermek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetének fennállását.
A hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzet fennállásának megállapítása a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság megállapítását követően is kérelmezhető. Ebben az esetben a meghatározott feltételek fennállását a kérelem benyújtásának időpontjára vonatkozólag kell vizsgálni, valamint a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet a kérelem benyújtásának napjától a fennálló rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény időtartamára állapítható meg.”
A program jelenleg középiskolákban működik és egy öt éves képzést takar. Tehát 15-19 éves diákok vehetnek részt benne. A tanulók, ugyan úgy mint minden más intézménybe, felvételi útján kerülhetnek be a programnak megfelelően szervezett osztályokba. Az AJTP-s osztályok az iskolák előnyére válnak, és színvonalbeli növekedést eredményeznek, hiszen a hátrányos helyzetű tanulók számára jobb tanulási és egyéb feltételeket biztosítanak.
A programban résztvevő intézmények a tanulók számára közösségi programokat rendeznek. Az tehetséggondozó program célja, hogy a kulturális különbségeket csökkentse és az is hogy a tehetséges diákoknak teret adjanak a fejlődére. Ezt iskolán belüli és kívüli programokkal is támogatják. A képzésen tanuló diákok lehetőséget kaphatnak határon belüli és külföldi utakra is, melyeket családjuk nem tudna biztosítani számukra. Havi szinten tanulmányi utakat és egyéb tehetséggondozó programokat szerveznek a tanulók számára.
A legjelentősebb a programmal járó anyagi segítség. Gondoljunk csak a programok színes palettájára, melyre az iskolák anyagi támogatást kapnak. Illetve minden ÁJTP-s diák számára ingyenes kollégiumi ellátást biztosítanak. A programoknak megfelelően a diákok hétvégén is bent maradhatnak az ifjúsági szállón.
A többletfeladatokat az állami Emberi Erőforrások minisztériuma állja. Illetve az önkormányzatok is részt vállalnak egy kisebb, a tanulónak személyesen kiutalt összeggel. Az ÁJTP-s tanulók egyéb anyagi terhei megegyeznek a többi tanulóéval, viszont a programban résztevő gimnáziumoknak és kollégiumoknak lehetőségük van saját döntésük alapján az általuk rászorultnak ítélt tanulók számára étkezési, utazási, ruhavásárlási vagy tanszertámogatást nyújtani.
Természetesen semmi sem működhet tökéletesen. Mindig vannak nehézségek, vagy olyan területek, melyek javításra szorulnak. Például az EMMI olykor csak utólag tudja biztosítani a programokra szánt pénzösszeget. Továbbá külső szemlélőként úgy gondolom, a program nem mindig jut el azokhoz, akiknek tényleg szükségük lenne a támogatásra. És talán az is a program hasznára válna, ha már általános iskola felső tagozatában megjelenne valamilyen szinten a program, hogy a hátrányos helyzet tanulók biztosan a megfelelő időben tovább tudjanak tanulni.


            Egerben a Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium, valamint Neumann János Középiskola és Kollégium vesz részt a programban. Eredményességükről az iskolák honlapjai tesznek tanúbizonyságot.




És azoknak a tanulóknak, akik az Eszterházy Károly Főiskolát választják továbbtanulásuk színhelyéül, tovább is részt vehetnek az ÁJTP-hez hasonló programban, az Eszterházy Programban.


Ruszkai Nóra



Forrás:
Képek forrása:
 

Népszerű bejegyzések