Az
Arany János Tehetséggondozó program (ÁJTP) egy felzárkóztató program hátrányos
és halmozottan hátrányos helyzetű diákok számára, mely alapvetően a
középiskolások számára igénybe vehető. 2000 óta működik a program, ma már 23
intézmény vesz részt benne.
Az
ÁJTP célja tehát, hogy segítsék a rászoruló gyerekeket a felzárkózásban, vagy a
tehetséges, de hátrányos helyzetű gyermekeket az előrehaladásban. Alap
követelmény a hátrányos illetve halmozottan hátrányos helyzet megállapítása.
Ezt a jegyző vagy a gyámhatóság igazolhatja jogszabály alapján. Ahhoz, hogy
valakit hátrányos helyzetnek ítéljenek a következőnek kell teljesülnie:
„Hátrányos helyzetű az a rendszeres
gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek és nagykorúvá vált gyermek, aki
esetében az alábbi körülmények közül egy fennáll:
a)a
szülő vagy a családbafogadó gyám alacsony iskolai végzettsége, ha a gyermeket
együtt nevelő mindkét szülőről, a gyermeket egyedül nevelő szülőről vagy a
családbafogadó gyámról – önkéntes nyilatkozata alapján – megállapítható, hogy a
rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylésekor legfeljebb alapfokú iskolai
végzettséggel rendelkezik,
b)a
szülő vagy a családbafogadó gyám alacsony foglalkoztatottsága, ha a gyermeket
nevelő szülők bármelyikéről vagy a családbafogadó gyámról megállapítható, hogy
a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylésekor az Szt. 33. §-a szerinti
aktív korúak ellátására jogosult vagy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
igénylésének időpontját megelőző 16 hónapon belül legalább 12 hónapig
álláskeresőként nyilvántartott személy,
c)a
gyermek elégtelen lakókörnyezete, illetve lakáskörülményei, ha megállapítható,
hogy a gyermek a településre vonatkozó integrált településfejlesztési
stratégiában szegregátumnak nyilvánított lakókörnyezetben vagy félkomfortos,
komfort nélküli vagy szükséglakásban, illetve olyan lakáskörülmények között él,
ahol korlátozottan biztosítottak az egészséges fejlődéséhez szükséges
feltételek.”
Illetve
a halmozottan hátrányos helyzet megítélésének feltételei az alábbiak:
„a)az
a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek és nagykorúvá vált
gyermek, aki esetében az a)-c)pontjaiban meghatározott körülmények közül
legalább kettő fennáll
A
gyámhatóság a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság
elbírálásával egyidejűleg kérelemre – külön döntésben, a rendszeres
gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsággal egyező időtartamra –
megállapítja a gyermek, nagykorúvá vált gyermek hátrányos vagy halmozottan
hátrányos helyzetének fennállását.
A
hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzet fennállásának megállapítása a
rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság megállapítását követően
is kérelmezhető. Ebben az esetben a meghatározott feltételek fennállását a
kérelem benyújtásának időpontjára vonatkozólag kell vizsgálni, valamint a
hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet a kérelem benyújtásának napjától a
fennálló rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény időtartamára állapítható meg.”
A
program jelenleg középiskolákban működik és egy öt éves képzést takar. Tehát
15-19 éves diákok vehetnek részt benne. A tanulók, ugyan úgy mint minden más
intézménybe, felvételi útján kerülhetnek be a programnak megfelelően szervezett
osztályokba. Az AJTP-s osztályok az iskolák előnyére válnak, és színvonalbeli
növekedést eredményeznek, hiszen a hátrányos helyzetű tanulók számára jobb
tanulási és egyéb feltételeket biztosítanak.
A
programban résztvevő intézmények a tanulók számára közösségi programokat
rendeznek. Az tehetséggondozó program célja, hogy a kulturális különbségeket
csökkentse és az is hogy a tehetséges diákoknak teret adjanak a fejlődére. Ezt
iskolán belüli és kívüli programokkal is támogatják. A képzésen tanuló diákok
lehetőséget kaphatnak határon belüli és külföldi utakra is, melyeket családjuk
nem tudna biztosítani számukra. Havi szinten tanulmányi utakat és egyéb
tehetséggondozó programokat szerveznek a tanulók számára.
A
legjelentősebb a programmal járó anyagi segítség. Gondoljunk csak a programok
színes palettájára, melyre az iskolák anyagi támogatást kapnak. Illetve minden
ÁJTP-s diák számára ingyenes kollégiumi ellátást biztosítanak. A programoknak
megfelelően a diákok hétvégén is bent maradhatnak az ifjúsági szállón.
A
többletfeladatokat az állami Emberi Erőforrások minisztériuma állja. Illetve az
önkormányzatok is részt vállalnak egy kisebb, a tanulónak személyesen kiutalt
összeggel. Az ÁJTP-s tanulók egyéb anyagi terhei megegyeznek a többi tanulóéval,
viszont a programban résztevő gimnáziumoknak és kollégiumoknak lehetőségük van
saját döntésük alapján az általuk rászorultnak ítélt tanulók számára étkezési,
utazási, ruhavásárlási vagy tanszertámogatást nyújtani.
Természetesen
semmi sem működhet tökéletesen. Mindig vannak nehézségek, vagy olyan területek,
melyek javításra szorulnak. Például az EMMI olykor csak utólag tudja
biztosítani a programokra szánt pénzösszeget. Továbbá külső szemlélőként úgy
gondolom, a program nem mindig jut el azokhoz, akiknek tényleg szükségük lenne
a támogatásra. És talán az is a program hasznára válna, ha már általános iskola
felső tagozatában megjelenne valamilyen szinten a program, hogy a hátrányos
helyzet tanulók biztosan a megfelelő időben tovább tudjanak tanulni.
Egerben
a Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium, valamint Neumann János Középiskola
és Kollégium vesz részt a programban. Eredményességükről az iskolák honlapjai
tesznek tanúbizonyságot.
És
azoknak a tanulóknak, akik az Eszterházy Károly Főiskolát választják
továbbtanulásuk színhelyéül, tovább is részt vehetnek az ÁJTP-hez hasonló
programban, az Eszterházy Programban.
Ruszkai Nóra
Forrás:
Képek forrása: