2015. május 15., péntek

Diákönkormányzat a Gyakorlóiskolában

Diákönkormányzat a Gyakorlóiskolában


Az iskolaszervezeten belül egyik alappillérnek tekintem a Diákönkormányzatot. A teljes neve: Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet Diákönkormányzata (továbbiakban: DÖK).
Az interjú alanyom Tarjáni Tünde tanárnő, aki a DÖK segítő pedagógus és történelem tanár az iskolában.

A DÖK céljai: Olyan állapotot teremteni és fenntartani az iskolában, amelyben a diákok jogai és közös érdekei maradéktalanul érvényesülnek. Jó hangulatot és közösséget teremteni az iskolában. Tájékoztatni a diákokat az őket érintő lehetőségekről, információkról.

A DÖK tevékenysége és feladatai: Jog- és érdekérvényesítési feladatok, program- és rendezvényszervezési feladatok, kommunikáció és tájékoztatási feladatok.

Mik is a DÖK jogai? A diákönkormányzat a jogszabályokban, az iskola belső szabályzataiban és jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott jogokkal rendelkezik, amelyekkel az ebben a szabályzatban foglalt döntési mechanizmus révén, képviselői útján él.

Kik lehetnek DÖK képviselők? A DÖK a felső-, gimnáziumi- és szakképző tagozatos osztályok által delegált egy - egy osztályképviselőből áll. Az osztályközösség saját tagjaiból egy fő diákönkormányzati képviselőt és helyettesét választja meg, az osztályképviseletében minden szintéren a DÖK képviselő jár el.
·         Az osztályképviselők választása és visszahívása:
-          Az osztályképviselők választásának módját az osztályok maguk határozzák meg.
-   A DÖK tagjait minden tanév szeptember 05-ig az osztályok egy tanévre választják.
-          A képviselő visszahívásáról az osztályközösség dönt, illetve a DÖK is javaslatot tehet rá abban az esetben, ha az osztály által választott képviselő rendszeresen nem vesz részt a gyűléseken, és nem kapcsolódik be a DÖK munkájába. Visszahívása esetén 15 napon belül új képviselőt kell választani az osztálynak.
·         Az osztályképviselő feladatai:
-       Képviseli osztálya érdekeit a diákönkormányzatban, közvetett módon az iskola vezetése előtt.
-     Összegyűjti az osztályában felvetődő igényeket, problémákat, ötleteket, és azt továbbítja a DÖK felé, képviseli az osztályt a gyűléseken. A DÖK és a diákság írásban is tehet fel kérdéseket, melyre az iskolavezetés írásban a NKT-ben meghatározott időn belül válaszol.
-          Legalább havonta egyszer tájékoztatja osztályát a DÖK munkájáról, döntéseiről, eredményeiről.
-          Rendszeresen részt vesz a DÖK ülésein.
-       Legjobb tudásának megfelelően részt vesz a döntési tevékenységben, továbbá a vállalt feladatokat határidőre végrehajtja.
·         A DÖK-tagok jogai és kötelességei:
-          joga, hogy választó és választható legyen a diákképviseletbe.
-          DÖK-üléseken való részvétel.
-          Javaslattétel napirendi pontra és hozzászólás a napirendhez.
-          Kérdést, javaslatot feltenni a DÖK vezetőségének, illetve tagjainak.
-          Beszámolni saját elvégzett munkájáról, megbízatásáról.
-          A DÖK tevékenységének értékelése.

Érdekes információ lehet, hogy miként épül fel a DÖK szervezete. A diákönkormányzat egyetlen bizottságot működtet, ez a vezetőség. A vezetőség tagjai: elnök, elnökhelyettesek, a diákjogi-, programszervezési- és kommunikációs, környezetvédelmi felelős. Továbbá minden képzési szint egy-egy választott képviselője, akiknek feladata a vezetőségi üléseken tagozatuk képviselete.
·         A vezetőség feladatai:
-          Biztosítani az egyeztetést, a kommunikációt a tisztségviselők között.
-          Döntéseket hozni azokban a kérdésekben, amelyekben a diákönkormányzat nem döntött, és egyik tisztviselő feladatai közé vagy felelősségi körébe sem tartoznak.
-          Folyamatosan értékelni a DÖK munkáját.
-          A vezetőség üléseit az elnök hívja össze, ennek a szabályai azonban kötetlenek.
-       Az ülés zártkörű, csak a vezetőségbe tartozó diákok és a DMSP vehetnek részt rajta.
-          A vezetőség döntéseit egyszerű többség elvével, nyílt szavazással hozza meg.
-          A vezetőség döntéseit jegyzőkönyvbe kell foglalni.

A pedagógus munkákat, ha nem leszünk DÖK segítők, akkor inkább a Diákközgyűlés fogja meghatározni. De nézzük is át mi is az a Diákközgyűlés?
A diákközgyűlés az a szerv, ahol a választó tanulóközösség megjelenik.
· Tanévenként legalább egy alkalommal iskolai diákközgyűlést kell összehívni intézményegységenként, melynek időpontját a tanév helyi rendje tartalmazza.
· A diákközgyűlés összehívásáért minden tanév júniusában az intézményegységvezető a felelős.
· Az iskolai diákközgyűlésen minden tanulónak joga van részt venni.
· A diákközgyűlésen a diákönkormányzatot segítő nevelő, valamint a DÖK elnöke beszámol az előző diákközgyűlés óta eltelt időszak munkájáról, valamint az igazgató helyettesek és az iskola igazgatója tájékoztatást ad az iskolai élet egészéről, az iskolai munkatervről, a tanulói jogok helyzetéről és érvényesüléséről, az iskolai házirendben meghatározottak végrehajtásának tapasztalatairól.
· A diákok kérdéseket intézhetnek az igazgatóhoz, az igazgató helyettesekhez és a DÖK elnökéhez. A kérdéseket előre össze kell gyűjtenie a diákönkormányzati tagoknak, hogy azokat megfelelően meg lehessen válaszolni. Amennyiben a kérdésfeltevő nem tudja elfogadni a kapott választ, a kérdés tárgyköre a diákönkormányzathoz kerül további vizsgálatra, intézkedés céljából.
· A diákközgyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell a közgyűlés helyét, időpontját, a napirendek lényegi pontjait, a meghozott döntéseket, a feltett kérdések közül azokat, amelyek nem kerültek elfogadásra, a megválaszolatlan kérdéseket, a jegyzőkönyvvezető és egy hitelesítő aláírását.

A diákönkormányzat munkáját segítő pedagógus (DMSP). A segítő pedagógus nem tagja a diákönkormányzatnak, hanem az iskola nevelőtestületének, valamint az intézmény vezetőjének megbízása alapján közreműködik a DÖK munkájában. Az iskolai diákönkormányzat képviseletét a DMSP látja el. A diákönkormányzatot megillető javaslattételi, véleményezési és egyetértési jog gyakorlása előtt a DMSP-nek ki kell kérnie a diákönkormányzat vezetőségének a véleményét. A DMSP feladata a gyűlések összehívása és levezetése. A DMSP szavazati joggal nem rendelkezik, az üléseken tanácskozási joggal vesz részt. Véleményét, javaslatait szóban és írásban adhatja elő a DÖK-nek, illetve annak vezetőségének. A DMSP feladata a kapcsolat biztosítása a nevelőtestület és a DÖK között, valamint a nevelőtestület véleményezési jogának gyakorlása a diákönkormányzati gyűléseken. A DMSP és a DÖK elnöke rendszeresen konzultálnak az iskola, illetve a diákönkormányzat ügyeiről, a felmerülő problémákról, javaslatokról.

Interjú a diákönkormányzatot támogató pedagógussal szerepéről, konfliktusairól

  1.      Mióta van a pedagógus pályán?
  2.      Mióta dolgozik ebben az iskolában?
1999-ben diplomáztam az EKF-en történelem-művelődésszervezés szakon. 2000 augusztusától 2003-ig egy szolnoki általános iskolában tanítottam történelmet (közben egyetemi kieg.), majd 2003-2013 között az EKF Gyakorlóiskola főállású szabadidő-szervezője voltam, amihez hozzátartozott a DÖK patronálása is. A 2013/2014-es tanévtől főállású történelem tanár vagyok, mellette DÖK segítő tanár és továbbra is elvégzem a szabadidő-szervezői tevékenység nagy részét is.

  1.      Mióta a DÖK munkáját segítő pedagógus?
A szabadidő-szervezői feladatok mellé rögtön megkaptam a DÖK munkát is. Kezdetben tartottam tőle, ma már örülök neki.

  1.      Mit szeret / nem szeret ebben a munkában?
Amikor nem tanítottam, kevés alkalmam volt a diákokkal rendszeresen találkozni. A DÖK munka lehetőséget adott arra, és ez a tanításhoz kötődően is igaz, hogy közelebbi kapcsolatot építhessek ki a diákok egy részével. A Barkóczy utcai épülethez kapcsolódó DÖK-be osztályonként 5. évfolyamtól 13-ig 1-2 fő vesz részt, néhány esetben akár 4 fő is. Nagyon jó a gyerekekkel együtt dolgozni. Mivel nem kapnak osztályzatot a munkájukra, a köztünk lévő kapcsolat is barátibb, mint a hagyományos tanár-diák viszony. Ez persze nem haverságot jelent, de egy közvetlen, együttműködésre épülő kapcsolatot. Nagyon szeretem, hogy lehet rájuk számítani, sőt, aki évek óta benne van a DÖK-ben, már tudja is, mikor mi a dolga, csak egy kis irányítás és biztatás kell neki.
Alapvetően csak szeretettel és lelkesedéssel tudok erről a munkáról beszélni. Kezdetben, amikor idekerültem és el kezdtem „DÖK-özni”, nagyon nehéz volt, hiszen soha nem voltam diákként DÖK-ös, azt sem tudtam, mit kell csinálni. Aztán szépen együtt kitanultuk a dolgokat, és azt mondhatom, hogy most már jól működik.
Talán egy érzékeny pontom van: a helyhiány. Nincs olyan kis kuckónk, ami csak a miénk, pedig a gyerekek nagyon igényelnék. Egyre több eszközünk van, amiket tárolni kell, de egyúttal a diákok számára is hozzáférhetővé tenni; ezt nehéz megoldani.

  1.      Melyek voltak a legnagyobb sikerei?
Legnagyobb sikerként azt élem meg, amikor évről évre azokat az arcokat látom viszont a DÖK-ben. (DÖK-ösnek lenni nem kötelező.) Sokat jelent, ha egy osztályból többen is részt akarnak venni a munkában, és meg is tehetik. Elvileg 1 főt kell minden osztálynak küldeni, gyakorlatilag annyian jönnek, ahányan csak szeretnének.
Jó érzés az is, hogy a gyerekek tevékenyek, gondolkodnak, ötletelnek, kezdeményezik a gyűléseket, új dolgokat akarnak és azokért készek tenni is.
Mindennek azért van számomra óriási jelentősége, mert a legtöbben szeretik ezt a munkát és a szabadidejüket áldozzák fel azért, hogy elláthassák. Éppen ezért fontosnak tartom a leglelkesebb diákok jutalmazását is. Mindig kapnak évvégén pl. tortát, üdítőt. Év közben a kimagasló eredményt intézményegység vezetői dicsérettel honoráljuk. A legszebb jutalom pedig egy évvégi kirándulás, persze ez forrás kérdése. Van, amikor összejön, hogy több napra mehetünk, van amikor nem. Jártunk már Felvidéken, részt vehettek a legaktívabb DÖK képviselők erdélyi kiránduláson, illetve a gyakorlóiskolák táborában, amit 4 évente rendez meg a Gyakorlóiskolai Szövetség. Illetve minden év elejét egy közös kirándulással kezdjük, az iskolai Parádi Csevice Erdei Iskolában töltünk egy-két napot, lehetőségeinktől függően.

  1.      Melyek voltak a legnagyobb kudarcai?
Kudarcról nem, csak nehézségekről, problémákról beszélhetek, de azokat igyekszünk megoldani. Olykor problémát jelent, hogy a figyelmetlenebb gyerekek nem olvassák el a kiírást az aktuális DÖK-gyűlésről, és így elfelejtenek eljönni. Utána persze megkeresnek és kérdezik, mi volt…Bizonyos területeken noszogatni kell a felelősöket. Igazából úgy érzem, nagyon fontos szerepe van a segítő tanárnak, mert a gyerekek annyira kevés szabadidővel rendelkeznek, hogy akaratukon kívül is elfelejtenek dolgokat. (Ezért kell a biztatás, noszogatás, rendszeres találkozás.) Létrehoztunk egy közös facebook csoportot is, hogy könnyebben informálhassuk egymást, ez jelenti az információáramlás alapját.

  1.      Milyen tanulságokat vont le ezekből?
Folyamatosan tanulni, fejlődni kell, szembenézni az új kihívásokkal.
Ezért igyekszünk minden képzésen, táborban részt venni. A gyerekek közül 2-2 fő tagja a városi Kisdiák Tanácsnak (felső) és a Városi Diáktanácsnak (gimi), rajtuk keresztül vagyunk kapcsolatban a városi diákönkormányzati munkával. Évekig kapcsolatban álltunk a budapesti Civitas Egyesülettel, akiknek köszönhetően érdekes táborokban vehettünk részt, ahol diákjogokról, emberi jogokról tanultak a gyerekek, amiket tovább vihetnek az iskolai érdekérvényesítési folyamatban.

  1.      Milyen tervei vannak a DÖK-kel a jövőre nézve?
Szeretném ezt a jól működő diákönkormányzatot megtartani és tovább fejleszteni. Nagyon büszke vagyok rájuk, mert mindenben lehet rájuk számítani, támaszkodni. Szeretném, hogy a meglévő programjaink megmaradjanak, színvonalasan meg tudjuk őket szervezni, és legyenek újabb megvalósításra váró ötletek és feladatok.

  1.     Mi a következő aktuális feladat?
Szervezzük a május 26-28. közötti papírgyűjtést, ami fontos egyrészről a segítők miatt, másrészről a diákközösség aktivizálásában, hiszen ebből lesz bevétele a DÖK-nek; illetve készülünk a június 5-én megtartandó diákközgyűlésre.
Minden programnál elsősorban az a legfontosabb, hogy a diákok szívesen vállalják a feladatokat, illetve a vállalt feladatot megbízhatóan ellássák.

Adalékok…
  •       Év közben számos feladatunk van. Ezek többsége szerepel a munkatervünkben (ami elérhető: a www.gyakorlo.hu/diaksarok), illetve vannak ad hoc feladataink is, mint pl. gimnáziumi nyílt nap – diákönkormányzatos szemmel, egyéb rendezvények.
  •    A buli jellegű programjaink járnak a legtöbb feladattal: belépő- és tombola árusítás, büfé, ruhatár, bepakolás, dekoráció, buli utáni elpakolás és takarítás.
  •     A DÖK-nek véleményezési joga van bizonyos iskolai kérdésekben, ami azt jelenti, hogy a DÖK-elnöknek és a segítő tanároknak részt kell vennie a kérdést tárgyaló értekezleten és véleményezni kell az elhangzottakat. Pl. jövő tanévi térítési díjak.
  •        DÖK bevételi forrásai:
- pályázatok
- programok (belépő, tombola, büfé / ami marad a kiadások után/)
- papírgyűjtések
- iskolai ajándéktárgyak árából részesedés
- iskolai támogatás – konditerem eszközeinek beszerzése (80 %-át az iskola fizette)

A DÖK gazdálkodásáról minden tanév végén aktuális táblázatot kell készíteni, ez a tanév végén lesz látható a fentebb említett honlapon, ugyanott a DÖK működését szabályozó SZMSZ is olvasható.

Az érdekérvényesítő funkció a panaszok meghallgatásában és azok továbbításában érvényesül. A diákok írásban jelezhetik problémáikat, amiket továbbítok az iskolavezetés felé. Évente egyszer diákközgyűlést is szervezünk, ahol a diákok által előzetesen összegyűjtött kérdésekre az igazgató úr személyesen is választ ad.

Kitűzött céljaink a DÖK SZMSZ-ben olvashatóak, amely megtalálható a Gyakorlóiskola honlapján.
A GYIV felelős maximálisan partner tud lenni a DÖK munkájának segítésében. Egyrészt részt vesz a tréningjeinken, és a csapatépítő játékok az ő irányításával /irányításukkal zajlik. Másrészt ha hallok problémákat a diákoktól vagy diákokról, ráirányítom a figyelmét az adott diákra, természetesen a diszkréció betartásával.

Lengyel Dávid 



1 megjegyzés:

  1. Tarjáni Tünde2015. május 15. 21:58

    Lengyel Dáviddal az interjú időpontját emailben egyeztettük. Az általam javasolt időponthoz maximálisan alkalmazkodott, majd pontosan érkezett. A hallgató az interjú kérdésekről előzetesen írásban tájékoztatott, így lehetőséget teremtett a beszélgetésre való felkészülésre. Az interjú során Dávid érdeklődően figyelte a válaszaimat; kérdezett, amikor újabb gondolata támadt vagy szeretett volna valamit egyértelműsíteni, illetve hallgatott, amikor a beszélgetés ezt kívánta. Elfogadta a kérésemet, hogy a törvényi szabályozásról maga tájékozódjon, és ehhez igazította a kérdéseit is. Kedves, udvarias, érdeklődő magatartása kedvező légkört teremtett a beszélgetéshez. A kérdései a diákönkormányzati tevékenység egészét lefedte, tartalmazott objektív és szubjektív elemeket is, amelyek által valóban megfelelő képet tudott kialakítani a gyakorlóiskola diákönkormányzatáról. A Dávid által megjelölt 20-30 percet az interjú nem lépte túl, a beszélgetés tartalmassága, valamint hangulata motiválóan hatott.

    Tarjáni Tünde, EKF Gyakorlóiskola DMSP

    VálaszTörlés

Népszerű bejegyzések