2015. május 15., péntek

Iskolaszervezet



ISKOLASZERVEZET

            Az iskola szervezete több tényezőből,testületből épül fel. Fontos megemlíteni az iskola igazgatóját, mely az iskola vezetője. Az iskola igazgató kinevezéséhez szükséges a KLIK ( Klebersberg Intézményfenntartó Központ) jóváhagyása, ami napjainkban nemcsak politikai, hanem szakmai  vitákat is gerjeszt és ez az egész erőteljes központosítása beháloza a jelenlegi magyar iskolarendszert Az igazgató felelős az iskola színvonaláért és azért is, hogy az iskola törvényesen működjön Az igazgató mellett található az igazgatóhelyettes, aki az igazgató munkáját segíti. Az igazgatóhelyettes leginkább szervezői feladatokkal bír. Ő szervezi a különböző rendezvényeket, és tulajdonképpen ő az igazgató jobb keze. Az iskola folyamatos ellenőrzése is az ő szerepköre alatt található.
           Iskolaszervezeten belül a gazdasági főmunkatársnak is nagy szerepe van, az ő feladata az iskola költségvetésének kezelése. A minőségügyi vezető célja, hogy az iskola vagy gimnázium megfeleljen az IMIP-nek (Intézményi Minőségellátás program). Természetesen az iskolatestületet sem szabad figyelmen kívül hagyni, ez a testület iskolai pedagógusokból tevődik össze. Ez a testület dönt a közoktatásban létrehozott törvényekről. Itt megemlíthető a nevelő testület, mely egy fegyelmi bizottságot hoz létre. A nevelő testület akár eljárást is indíthat a tanuló ellen. Másik testület az ún. szakmai közösség, mely azokat a tanárokat foglalja magába akik azonos szakmai tevékenységet folytatnak.
           Az iskolaszervezeten belül található az egyszerű pedagógus is. Alapvető feladata az oktatása, az ismeretek átadása. Továbbképzéseken való részvétel, ezáltal is szélesíti ismereteit. A fogadó órák is fontosak. Egy jó pedagógus készségen áll a szülők rendelkezésére és megpróbál jó kapcsolatot ápolni a szülőkkel, és a kollegákkal is. De egy jó pedagógus akár pótszülő is lehet vagy akár egy példakép a tanulók számára. De természetesen pedagógusokon belül megemlíthető az osztályfőnök. Aki egy osztályért felelős, tanulmányi kirándulásokon részt vesz és az osztályt irányítja. Figyelemmel kíséri a viselkedésüket és ha a tanulóknak bármilyen kérdésük van, az osztályfőnök készségesen álljon a rendelkezésükre. Az osztályfőnök munkája nem egyszerű , figyelmet , türelmet és precizitást igényel. Az iskola általában havonta tart üléseket ( tantestületi értekezlet) , ahol a legfontosabb aktuális teendőket beszélik meg.
Megemlíthető még  a tanévzáró értekezlet, mely során a pedagógusok lezárják az évet. Illetve ekkor osztják ki a tanulóknak a szorgalmi illetve magatartásbeli jegyeket.
           Összeségében elmondható, hogy az iskola sokrétű szervezet. Minden pici egységre szükség van, hogy egy iskola vezetése kifogástalan legyen. Össze kell hangolni a pedagógus-szülők munkáját, illetve az igazgató-igazgatóhelyettes viszonynak is harmóniában kell lennie.
Ha nincs meg a komplex összhatás egy iskolán belül az iskolaszervezet fel is bomolhat és jelentős mértékben befolyásolja egy iskola eredményességét az iskola felépítése.





Források:

 
Az iskola szervezeti felépítése,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések