ISKOLASZERVEZET
Az iskola szervezete több
tényezőből,testületből épül fel. Fontos megemlíteni az iskola igazgatóját, mely az iskola vezetője. Az
iskola igazgató kinevezéséhez szükséges a KLIK ( Klebersberg Intézményfenntartó
Központ) jóváhagyása, ami napjainkban nemcsak politikai, hanem szakmai vitákat is gerjeszt és ez az egész erőteljes
központosítása beháloza a jelenlegi magyar iskolarendszert Az igazgató felelős
az iskola színvonaláért és azért is, hogy az iskola törvényesen működjön Az
igazgató mellett található az igazgatóhelyettes,
aki az igazgató munkáját segíti. Az igazgatóhelyettes leginkább szervezői
feladatokkal bír. Ő szervezi a különböző rendezvényeket, és tulajdonképpen ő az
igazgató jobb keze. Az iskola folyamatos ellenőrzése is az ő szerepköre alatt
található.
Iskolaszervezeten belül a gazdasági főmunkatársnak is nagy
szerepe van, az ő feladata az iskola
költségvetésének kezelése. A minőségügyi
vezető célja, hogy az iskola vagy gimnázium megfeleljen az IMIP-nek (Intézményi
Minőségellátás program). Természetesen az iskolatestületet
sem szabad figyelmen kívül hagyni, ez a testület iskolai pedagógusokból tevődik
össze. Ez a testület dönt a közoktatásban létrehozott törvényekről. Itt
megemlíthető a nevelő testület, mely egy fegyelmi bizottságot hoz létre. A
nevelő testület akár eljárást is indíthat a tanuló ellen. Másik testület az ún.
szakmai közösség, mely azokat a
tanárokat foglalja magába akik azonos szakmai tevékenységet folytatnak.
Az iskolaszervezeten belül található
az egyszerű pedagógus is. Alapvető
feladata az oktatása, az ismeretek átadása. Továbbképzéseken való részvétel,
ezáltal is szélesíti ismereteit. A fogadó órák is fontosak. Egy jó pedagógus
készségen áll a szülők rendelkezésére és megpróbál jó kapcsolatot ápolni a
szülőkkel, és a kollegákkal is. De egy jó pedagógus akár pótszülő is lehet vagy
akár egy példakép a tanulók számára. De természetesen pedagógusokon belül
megemlíthető az osztályfőnök. Aki egy osztályért felelős, tanulmányi
kirándulásokon részt vesz és az osztályt irányítja. Figyelemmel kíséri a
viselkedésüket és ha a tanulóknak bármilyen kérdésük van, az osztályfőnök
készségesen álljon a rendelkezésükre. Az osztályfőnök munkája nem egyszerű ,
figyelmet , türelmet és precizitást igényel. Az iskola általában havonta tart
üléseket ( tantestületi értekezlet) ,
ahol a legfontosabb aktuális teendőket beszélik meg.
Megemlíthető még a tanévzáró értekezlet, mely során a pedagógusok lezárják az évet. Illetve ekkor osztják ki a tanulóknak a szorgalmi illetve magatartásbeli jegyeket.
Összeségében elmondható, hogy az iskola sokrétű szervezet. Minden pici egységre szükség van, hogy egy iskola vezetése kifogástalan legyen. Össze kell hangolni a pedagógus-szülők munkáját, illetve az igazgató-igazgatóhelyettes viszonynak is harmóniában kell lennie.
Ha nincs meg a komplex összhatás egy iskolán belül az iskolaszervezet fel is bomolhat és jelentős mértékben befolyásolja egy iskola eredményességét az iskola felépítése.
Megemlíthető még a tanévzáró értekezlet, mely során a pedagógusok lezárják az évet. Illetve ekkor osztják ki a tanulóknak a szorgalmi illetve magatartásbeli jegyeket.
Összeségében elmondható, hogy az iskola sokrétű szervezet. Minden pici egységre szükség van, hogy egy iskola vezetése kifogástalan legyen. Össze kell hangolni a pedagógus-szülők munkáját, illetve az igazgató-igazgatóhelyettes viszonynak is harmóniában kell lennie.
Ha nincs meg a komplex összhatás egy iskolán belül az iskolaszervezet fel is bomolhat és jelentős mértékben befolyásolja egy iskola eredményességét az iskola felépítése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése