A következő blogbejegyzésem témája hasonlóan az előzőekhez,
a mindennapi pedagógus életéről szól. Ezen belül a tanár plusz feladataira
szeretnék kitekintést tenni, tehát azokról a tevékenységekről szólni, amik a
tantermen kívül történnek; hiszen egy pedagógus feladata nem ér véget kicsengetéskor!
A legfontosabb tennivalókat egy szaktanár segítségével szedtem össze!
A tanár legfontosabb feladata az oktatáson kívül a nevelés. Példát kell mutatnia diákjainak, hitelessé
kell válnia a sikeresebb közös munka érdekében. Ide tartozik néhány aktuális
feladat is, mint pl.: dicséretek, figyelmeztetések „kiosztása”. Mivel
elsősorban embereket tanítunk majd, nem szabad elfelejtkeznünk a tényről, hogy
nekik is érzéseik vannak, és nem egy programozott gépként működnek. A
hitelesség és emberséges bánásmód eredményesebb munkát, és egyre növekvő
bizalmat hoz magával. Nem szabad elfordulni azoktól a diákoktól, akik hozzánk
fordulnak aktuális problémáikkal! Az egyéni beszélgetés még nem az
iskolapszichológus munkaköri leírásához tartozik!
Az osztályfőnöki tevékenység rengeteg tennivalóval jár. Az
ilyen tanár feladata, hogy az osztállyal kapcsolatos statisztikát felvegye, és
egyéb adminisztrációs kötelességének eleget tegyen: naplót, törzskönyvet,
bizonyítványokat, tájékoztató füzetet vezeti; jellemzéseket ír különböző
szakemberek illetve a nevelési tanácsadó felé. Az osztálya számára évente
egyszer egy-vagy többnapos osztálykirándulást szervez, és ideális esetben a
tanév folyamán több alkalommal szabadidős programokra is lehetőséget biztosít.
Osztályfőnökként bizonyos ünnepségekért is felelősek lehetünk, pl.: tanévnyitó,
ballagás, és egyéb ünnepek, megemlékezések lebonyolításával bízhatnak meg. A
hiányzásokat folyamatosan az osztályfőnöknek kell nyomon követnie, és
szélsőséges estekben ezekről jelentést tenni.
Az adott tanárnak (osztályfőnöki pozíciójától függetlenül)
törekednie kell a szülőkkel való kapcsolattartásra és együttműködésre. Ezek
szülői értekezletekben, fogadóórákban, és az esetleges családlátogatásokban
nyilvánulnak meg. Külsőleg is lehet szabályozni, de a leghatékonyabb, ha
szükség estén kerül rájuk sor.
Mivel a pedagógus nem egyedül dolgozik az iskolában, ezért
szükséges különböző munkaközösségekkel együtt dolgozni, ezekben tevékenykedni.
A legfontosabb ilyen közösség a tantestület, de nem szabad elfelejtkezni a
szaktárgyak alapján történő együttműködésről, szülői és kistérségi
munkaközösségekről. Velük a rendszeresen megszervezett értekezleteken
találkozik a tanár, ahol a megjelenés szintén kötelező.
Egy hiteles pedagógus vállalja az élethosszig tartó
tanulást, aminek fényében bizonyos időnként továbbképzésekben vesz részt, hogy
szakmailag fejlődjön, és az iskolában minél jobb teljesítményt nyújtson.
Időről-időre a legtehetségesebb diákokat tanulmányi
versenyekre készítik fel egy adott tantárgyból, aminek nagyobb része szintén
nem az órák keretében zajlik.
Különböző pályázatok keretében az iskola projekteket valósít
meg a tanév folyamán; ezek során a pályázatok megírása a legtöbb iskolában, a
projektek kivitelezése pedig szinte minden iskolában a pedagógusok feladata. A
pályázatokon táborokat is lehet „nyerni”, ahová szintén az iskola tanárai
kísérik a gyerekeket (Határtalanul, Erzsébet-tábor).
Délután a tehetséges tanulóknak szakkörökön való részvételre
ad lehetőséget az iskola, a tanulási nehézségekkel rendelkezőknek pedig
felzárkóztató órát biztosít.
Kisebb települések iskolái szívesen kapcsolódnak be a helyi
közösségi életbe valamilyen műsor előadásával vagy önkéntes munkával. A
település és a diákok között láncszemként itt is a pedagógusok szerepelnek.
Az országban szinte minden iskola büszkélkedhet valamilyen
csereprogrammal. A kapcsolat felvétele és a későbbiekben ennek ápolása szintén
a pedagógusok, illetve szaktanárok feladataihoz tartozik.
A tanár feladata viszont nem ér véget a tanév végével. Nekik
kell gondoskodni a következő évi tankönyvek beszerzéséről, és a tanításhoz
szükséges felszereléseket, szemléltető eszközök karbantartásáért is ők
felelnek.
Ez alapján az áttekintés alapján látható, hogy a tanár
feladatköre nem csak a 45 perces tanórákra terjed ki, hanem annál sokkal
többre. Leendő pedagógusokként erre fel kell készülnünk, tudnunk kell, hogy ha
odajutunk, teljes magabiztossággal tudjuk venni az elénk gördülő „akadályokat”.
Szépen összeszedted, milyen tanórán kívüli tevékenységei vannak az iskolában a pedagógusnak. Különösen megérintett az, mikor kiemelted, az egyéni beszélgetés még nem az iskolapszichológus feladata, és de jó lenne, ha minden tanár így látná ezt. Sokszor lehet nehéz ez egy pedagógusnak – hiszen neki is 5-10 perc a szünet -, de a gyereknek is, aki vette a bátorságot, hogy beszéljen, felvesse a saját témáját. Egy pedagógus az együttműködés kompetenciája nélkül meg van lőve… Maga a tanítási folyamat is együttműködés, a gyerekekkel… Fontos a közös hang megtalálása a pedagógustársakkal is. Tetszett, mikor írtad, a hiteles pedagógus maga is a life long learning támogatója – hiszen hogy nevelhetné enélkül erre a tanulóit. A szemléltető eszközök karbantartásáról jutott eszembe, hogy ez bizony nem csak tanév végén működik. Speciális tagozatokon az aktuális szemléltetőanyagokról a tanárnak illik gondoskodni. S ha már itt tartunk, nem feledkezhetünk meg minden ilyen tevékenység mellett az otthoni készülésről, javításról sem. Szép „gyűjtőmunka”! 50/50
VálaszTörlésAz bejegyzés olvasásának első részével teljes mértékben egyet értek. „Egy pedagógus feladata nem ér véget a kicsengetéskor!” Jó ötletnek tartom, hogy Lilla egy szaktanár segítségével próbálta összeszedni mind azt, ami miránk is vár. Érdekesnek találom a cikket és jó rálátást kaptam arra, hogy tanárként milyen plusz feladatokat kell ellátnom még az oktatáson, dolgozatíráson és értékelésen kívül. Legjobb részként nekem az osztályfőnök feladatai tetszenek, hiszen a katedra ezen oldaláról nem is gondoltam volna, hogy milyen megterhelő és milyen sok munkával járó feladatkör ez. Mindig is mondogattam, hogy csak a hiányzás írása a plusz munka.
VálaszTörlésSzakmai szempontból kiválónak tartom a cikket, de sajnos nekem szemet szúrt a formai kinézette. Talán kicsit lehetett volna taglalni, bekezdésekre osztani jobban és elválasztani a bizonyos szakmai részeket.
Összefoglalóan, én úgy gondolom, hogy Lilla jó rálátást nyújtott számunkra arra, hogy milyen plusz feladatok és szerepkörök (pl. nevelés) fog minket végig kísérni az iskolai munkák során. A szakmai szempontot és a cikk formai kinézetét összevetve én a következő pontot adom rá a kinézet miatt: 48,5/50.
Nagyon jó volt azokat a dolgokat együttesen látni, amikről eddig bár szó esett, mégis különböző területen. Különösen tetszett, hogy Lilla több helyen is kiemelte, illetve utalt rá, hogy az emberséges bánásmódnak mekkora szerepe van a tanári munkavégzésben, és hogy a gyerekeket nem tárgyként kell kezelnünk. Szerintem a felelősségvállalás a másik nagyon fontos dolog, amire oda kell figyelnie egy pedagógusnak! Lilla ennek is szentelt figyelmet, amikor azt írta, hogy egy beszélgetés a diákkal, aki valamilyen problémákkal küzd, még nem tartozik az iskolapszichológus feladatai közé. Nyilvánvalóan a tennivalók ugrásszerű megnövekedésével jár az, ha valamelyik pedagógusnak osztálya van. Ez szintén nagy hangsúlyt kapott a blogbejegyzésben, szerintem egyértelműen kivehető, hogy mely feladatok tartoznak egy osztályfőnök feladatköréhez. Nekem a bejegyzés tetszett, a kreativitás, ami a szaktanárral való egyeztetésben nyilvánult meg, különösen elnyerte a tetszésemet. A bejegyzésre én 50 pontot adok! :)
VálaszTörlés